Å si nei til verden = Å si ja til deg selv

Er du et ja- menneske? Ønsker du å stille opp for de rundt deg, glemmer du å ta hensyn til deg selv? Jeg tror mange av dere har det sånn og jeg har skrevet en del om nettopp dette i mine innlegg. Men da jeg kom over denne overskriften, var det noe som fikk meg til å tenke igjen. Fordi det er så viktig!

Det er herlig å kunne si ja til mye! Herlig å kunne stille opp for andre, herlig å gjøre mye av det du brenner for. Men det er lett å glemme våre utfordringer. Lett å glemme våre begrensninger, nettopp fordi vi er #usynligsyk. Det er noe vi ønsker å glemme, men det er også noe omgivelsen glemmer. Fordi vi ser så frisk ut! I fjor kunne vi lese et viktig artikkel rundt dette med å være #usynligsyk på nrk.no. Les artikkelen her. I fjor har vi også hørt Willy fra Hverdagsaktiv på Godmorgennorge snakke om nettopp dette.  Jeg synes det er vanskelig å si nei, noe som fører ofte til at jeg tar på meg for mange oppgaver og det  får meg til å kjenne meg veldig utmattet. Hvordan skal vi gjøre dette?

Jeg synes det hjelper å få litt betenkningstid. Ikke gi svar med en gang. Får du spørsmålet om du skal stille opp til juletrefesten for eksempel, kan du spørre om du kan tenke litt på det og gi tilbakemelding i neste uke. Også må du lære å snu samvittigheten din. Får du dårlig samvittighet av å si nei i flere sammenheng? Feil! Det er faktisk veldig viktig for de som er rundt deg at du lærer å si nei. De trenger en opplagt versjon av deg, ikke den som har slitt seg ut for andre og ikke har noe mer å gi til slutt. Også er det bare en av deg! Bare du! Er ikke du viktig? Du er kjempeviktig! Ikke bare for de som er rundt deg, men ikke minst for deg selv! Ta vare på deg selv! Og jeg må si det en gang til:

Å si nei til verden = Å si ja til deg selv! <3

6 kommentarer
    1. Ikke sant! Ja – vi er noen JA-mennesker……………. men det å lære seg å tenke over hva man bør og ikke bør, av og til, er viktig. Men det må læres…………….. dette å av og til sette seg selv i sentrum, sette seg selv først – prioritere seg selv. Sette grenser! HUff og huff det er vanskelig………. men du og du så godt når man klarer det <3 God adventstid til deg! klem

    2. Takk og takk. Forrige uke sa eg nei til en forespørsel om bistand. Tenkte etterpå kunne jo sagt ja, men kjente etter hvert at det ble rett og si nei. Nei til «verden» og ja til meg selv👍👏🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg