Er du låst i adventstiden?

Nå har vi startet på desember. Advent. Det er nå vi skal gå inn i en tid med mye hygge, lun atmosfære og anledning til å gjøre noe koselig. Men mange har det ikke sånn! For mange er dette tiden hvor de virkelig begynner å stresse! Julevasken de ikke har fått tid til må gjøres, de siste julegaver som må kjøpes, alt må pakkes inn, store middager må forberedes, julekalendere, skoleavslutninger, julebord og mye mer! Når det blir så mye  man må rekke over, blir selv en hyggelig julekonsert et ork! Og hvis man har en kropp som ikke spiller på lag, kan desember bli en pinlig opplevelse….

Mange sier; jeg kan ikke påvirke min sykdom, mine plager. Nei, du kan ikke påvirke selve sykdommen din, men du kan påvirke hvordan du opplever den og hvordan du opplever dine plager og dine smerter. Først og fremst må du ikke gjøre ting verre! Det betyr at du må passe på stressnivået ditt! Stress påvirker dine smerter på en negativ måte. Jeg vet at det ikke er så lett. 🙂 Det ER mye som skal gjøres i desember, vi bryr oss ekstra mye om hverandre og vi ønsker å gjøre noe ekstra for alle rundt oss. Herlig! Det gir oss en god følelse når vi får til det lille ekstra som kan gjøre noen glad. Men vi MÅ passe på oss selv! Det er viktig for deg, men også for de som er rundt deg. Skulle du kjøre på så mye nå i desember at du er sengeliggende eller i kjempedårlig form når julaften kommer, er det mange som bli lei seg. Det vil vi ikke!

Jeg gleder meg til adventstiden. Jeg har lagt bort stresset! I flere år har jeg øvd på dette:-)  Julevask er noe jeg har vært opptatt av lenge. Etter hvert som jeg ble syk, har jeg prøvd å planlegge; ta vasken før desember for å kunne gjøre koselige ting i desember. I år har jeg faktisk ikke kommet så langt at jeg har tenkt på julevask! Men… jeg har bestemt meg for å ta en ny vurdering for behovet i januar! Så er det baking: jeg stresser ikke med baking! Jeg baker litt med de jeg er glad i, skaper koselige minner. I tillegg er det mye god bakverk som kan kjøpes…. Trening? Ja, også i desember er jeg opptatt av trening. Jeg må prøve å beholde formen, så jeg kan gå inn i julen med en kropp som spiller på lag. I tillegg liker jeg å spise litt ekstra godt, litt mer enn vanlig. Men jeg orker ikke en januar der jeg må jobbe bort så veldig mange ekstra kilo, da er det bedre å jobbe på litt ekstra i desember. Dessverre er jeg i en alder der det ikke skal så mye til før det gir utslag på vektskålen… Julebord er jeg ikke så veldig glad i lenger; mye styr, mye folk og tung mat sen på kvelden. Jeg er mye mer glad i en koselig julelunsj med en eller flere venninner. En herlig pause i en desemberdag som lett kan kombineres med litt julegavehandel! Ellers liker jeg å få med meg en eller flere julekonserter. Det er julestemning for meg! Hjemme i Rana har vi ofte lunsjkonserter i kirken. Igjen en fin pause midt i en desemberdag! Nå har vi passert første søndagen i advent. Om jeg har fått opp adventslys, duker, pynt og julegardiner? Neida! Lilla lys er kommet på bordet, lysene i vinduet , men resten må vente. Jeg skal kose meg i desember så godt jeg kan! Julegardiner? Jeg må kjenne på formen; kanskje de kommer opp i dag, kanskje en annen dag….Det jeg skal prioritere i desember er herlige turer ; jeg skal kjenne på desemberluften i ansiktet mitt, jeg skal få meg god trim i motbakker og jeg skal koble av. Dette, i tillegg til masse kos inne i varmen. Fordi jeg fortjener det! <3

Jeg ønsker dere alle en herlig adventstid; ta godt vare på de som er rundt deg, men husk også å passe på deg selv. Fordi du er viktig! <3

#advent #revmatiker #kroniker #søndag #hverdag #desember #mallemey #helseministeriegetliv #stress #mestring

2 kommentarer
    1. Ja det er viktig å vite sin egen begrensing..og prøve å ta livet litt med ro…Det blir jul selv uten rundvask…Du må kose deg, og jeg skal også prøve å ikke stresse…Skal få unna litt gaver i uken som kommer..så det ikke henger over meg..for det er det verste for meg….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg