Trening i høstmørket

Høsten er i full gang. Vi har fått både regn, vind og kulde. For meg betyr dette også en kropp som ikke samarbeider noe særlig og ekstra smerter. For meg betyr dette at jeg må trene litt ekstra for å holde kroppen vedlike. Jeg kjenner det når jeg står opp om morgenen; ryggen er mer stiv, hoftene krangler og fingrene er vonde. Jeg er trett og lei. Men jeg har lært. Jeg har lært i disse årene jeg har vært syk at det hjelper meg å trene. Og når det kjennes som verst, må jeg ta i litt ekstra! Selv om jeg helst vil krype langt borte under dynen ……

Trening kan være mye forskjellig. Vi har mange forskjellige treningsformer og mange nivåer. Felles for trening er at du må ta i, du må kjenne det for at det kan kalles trening. Gjelder det kondisjonstrening, må du bli andpusten. Det som er så bra er at vi kan gjøre så mye forskjellig! Mange er på treningssentre og finner mye treningsglede der. Men det er også kostbart. Det er mye annet du kan gjøre som ikke koster noen ting eller lite! Kom deg ut i den friske høstluften; gå tur, jogg, gå i motbakke, gå trapper, alt mulig man kan finne på ute! Har lest at mange liker å spille golf! Spennende! Er det skikkelig dårlig vær og trenger du å være inne? Det finnes mange forskjellige treningsapper som tilbyr flere ulike treninger man kan gjøre i sin egen stue. Jeg trekker meg ofte tilbake på et lite rom oppe og trener både styrke, yoga, dans og uttøying med appen MyWorkout. Herlig! Når jeg ønsker å trene inne etter egen musikk, har jeg flere øvelser med og uten stor ball som jeg har tatt med meg gjennom årene fra fysioterapi, mestrings- og rehabiliteringsopphold. Her bruker jeg også ofte treningsstrikk. Gode øvelser jeg har som er spesielt bra for meg når brystet er vondt og pusten er dårlig. Bassengtrening er et `must` for meg på høsten. Trening i varmt vann; kondisjon, bevegelighet og styrke. Alt med en god dose humor, felleskap og glede. Min medisin!

Synes du det høres vanskelig og tungt ut å komme i gang med trening nå som kroppen strider imot? Du er ikke alene der! Men om du begynner litt forsiktig, øker etter hvert, vil du kjenne bedring. Kjenn etter, men husk også at stølhet etter trening er vanlig og går over igjen! Sliter du med vonde ledd, er det viktig å styrke muskulaturen rundt dette leddet. Sliter du med smerter i muskler er det smertelindring i  å styrke nettopp disse muskler. Dette er ikke noe jeg bare skriver her, dette er påvist ved forskning. Trenger du hjelp? Fysioterapeuten er en god partner her, men du kan også finne ut om et lokallag til NRF tilbyr treninger og aktiviteter i ditt nærmiljø. Du finner mer informasjon på : http://www.revmatiker.no  Jeg har lest et artikkel på sykepleien.no om trening og vår hjerne. Trening gir veldig god effekt på vår hjerne; noe som er viktig i kampen mot  hukommelsessvikt, demens, depresjon og mye mer! Hadde trening vært en pille, hadde vi tatt den alle sammen! Så kom i gang med treningen, du også! Du vil kjenne fordelene. Gjør høstmørket lysere! <3

7 kommentarer

Siste innlegg