Fem om dagen og fem i uken!

I mine siste innlegg har jeg snakket mye om hvile og utmattelse. Viktig å huske er at man må bruke energi for å kunne produsere energi. Dette er noe som er påvist av forskere ; det er bare sant! Helsedirektoratet anbefaler fysisk aktivitet i 150 minutter hver uke. Man kan også si en halv times aktivitet fem ganger i uken. Dette er anbefalinger til alle. For oss som har plager i muskel og skjelett er dette enda mer viktig! Vi må bygge opp og opprettholde styrke i våre muskler og beholde bevegeligheten i våre ledd. Vi må ha en god kondisjon for å ta vare på hjertet og blodårene. Jeg kan ikke si det ofte nok; trening er vår medisin!

Er du lei av å høre dette? Synes du det er et pes å styre med denne treningen og fysisk aktivitet? Det er fullt forståelig og mange har det sånn som deg. Hva skal vi gjøre for å komme over motstanden i oss? I bloggen hverdagsaktiv skriver Willy om treningsglede. Det er nettopp dette vi må lete etter! Først og fremst må vi finne trening og aktiviteter vi liker. Men vi må også huske at vi må kjenne litt på hva vi gjør. Jeg liker å gå tur i nærmiljøet og i fjellet, men for å bli tungpust må jeg ta i litt ekstra i motbakkene. Da blir det trening! Kanskje du kan gjøre noe sammen med andre? Ha det gøy sammen? Torsdag var jeg instruktør i bassenget; oppvarmingen med 4 x 4 på pøllene fikk alle til å flire og ha det artig. Men så tungpust og varme vi ble! God trening! I tillegg kan jeg gjenta det jeg ha skrevet før: varier! Gjør mye forskjellig; litt styrketrening, kanskje noe dans, løping for den som klarer det, turgåing, saltrening, padling – alt du klarer å finne på og alt du liker! Men for å kunne kalle det trening, må du ta litt i 🙂

Når vi er mye i aktivitet og kroppen krever sitt, er det viktig hva vi spiser. Her er anbefalinger fra helsedirektoratet at vi skal spise variert med mye frukt og grønnsaker. Det er minst fem om dagen som gjelder! Men med kroniske plager har vi er en kropp som er under sterk press hele tiden. Derfor er det bra med mer grønnsaker og frukt enn akkurat disse fem. Vi trenger ekstra næring! Mange med fibromyalgi og andre revmatiske plager sliter med en følsom mage og da er det noen næringsstoffer man reagerer mer på enn andre. Her må man prøve seg frem, men det er veldig viktig å huske på at det er viktige næringsstoffer kroppen vår trenger! Du kan lese mer om kosthold på www.revmatiker.no , når du går inn på du og diagnosen din. Synes du dette er vanskelig? Ta kontakt med fastlegen eller en fagperson innen ernæring. Når jeg skal på Helse Camp i november skal jeg få et foredrag om middelhavskost. Noe som jeg gleder meg veldig til! Jeg trenger litt mer kunnskap om kostholdet mitt og middelhavskost er nettopp det som innbefatter variasjonen jeg trenger! Dere får følge med her!

Ønsker du å lese mer om Helse Camp? Les innlegget som heter Helse Camp, eller gå inn på helsereiser.no, kanskje dette er noe for deg?

#helse #mallemey #revmatiker #trening #hverdag #aktivitet #kosthold #fibromyalgi #helseministeriegetliv #kroniker #treningsglede #helsedirektoratet #anbefalinger

4 kommentarer
    1. ja dette er viktig for oss alle. Den fysiske aktivitet er innafor i mitt tilfelle, men so kan det ikkje seiast det samme om 5 om dagen av grønnsaker og frukt. er vel snarere 2 om dagen, so helt klart mer å jobbe med på den fronten 🙂 flott innlegg!
      Ha ein flott kveld videre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg