Å finne roen til å hvile

Aktivitet er viktig når man har muskel og skjelettplager. Trening som medisin. Men hvile er minst like viktig for kroppen vår. Vi trenger hvile ; celler repareres, ny energi bygges opp og kroppen gjør seg klar til ny aktivitet. Når vi har dårlige perioder med mye smerter og mye plager, trenger vi mer hvile. Er det så enkelt: å hvile? Nei! Vi har så mye vi må gjøre, så mye vi bør gjøre, så mye vi synes vi skal gjøre! Når vi da prøver å hvile, lytte til kroppen, får vi dårlig samvittighet og vi blir stresset. Da blir hvilepausen ikke bra! Og vi trenger gode hvilepauser! Hva skal vi gjøre ?

Vi må finne vår hvilestrategi. Du må finne noe du kan slappe av med, noe du trives med. Et eksempel kan være at du bestemmer deg for å ta en tekopp og lese i et ukeblad i et kvarter når du kommer hjem fra jobb. Eller gi deg selv en halv time etter du har fått ungene i seng, ta en bok eller håndarbeid. Men hvile kan være så mye. Hvile er viktig for kropp og sinn. For meg er en kort tur ute i naturen noen ganger akkurat den hvilen jeg trenger. Når jeg trenger stillheten, når jeg trenger å få tankene på noe annet. Av og til trenger jeg også å være mindre tilgjengelig for å få hvile. Som tillitsvalgt kan jeg få mange telefoner, meldinger og mailer. Jeg trenger å si av og til at denne uken, da er jeg ikke tilgjengelig. Når jeg informerer om dette og andre kan ta over for meg, er det ingen problem! Det er så bra for hodet og kroppen min!  🙂 Vi har også ofte problemer med samvittigheten vår. Når vi har dårlige perioder og vi trenger ekstra hvile, tenker vi ofte negativ om oss selv. Vi gjør for lite, hviler for mye, vi er ikke verdt noen ting! En dame fortalte at hun hadde en dårlig sommer med mange plager. Det ble mange pauser og mye hvile. Hun hadde brukt å strikke når hun skulle hvile, men denne sommeren var hendene så dårlig at hun måtte la være å strikke. Hun leste utrolig mange bøker i sommer! Jeg synes det var flott å høre at hun hadde lyttet til kroppen sin og tatt ekstra hvilepauser. Hun hadde tatt  samtalen med seg selv og kroppen sin; her var det hvile som trengtes og hun skulle ikke få dårlig samvittighet for det!  Det er så bra! Nå var faktisk formen litt bedre igjen og hun kunne være litt mer i  aktivitet. Herlig! Så lytt til kroppen din, ta den hvilen du trenger og gjør det uten dårlig samvittighet! Fordi du er viktig!

Nå er det et halvt år siden jeg startet bloggen min! Jeg synes det er herlig å skrive; det er hobbyen min. Og jeg håper å kunne nå mange på denne måten fordi jeg ønsker å kunne være til hjelp for andre med muskel og skjelettplager. Jeg skriver om det som opptar meg, det som engasjerer meg og det som kan hjelpe deg. Jeg ser at det er mange som er inne og lese. Jeg må innrømme at det er lett å bli litt opptatt av lesertallene og jeg er veldig stolt over at jeg ofte er i topp ti i blogglisten for kategorien helse. Men det er når jeg får tilbakemeldinger fra dere, at dere har glede av å lese det jeg skriver; det er det som er viktig for meg! Da er det plutselig ikke så viktig lenger om det er 50 eller 500 inne denne dagen for å lese min blogg. Da er dagen bra uansett! <3

Jeg deler innleggene på min facebookside (Mallemey) og samtidig i mange av gruppene på facebook jeg er med i. Grupper for de med revmatiske plager og noen lokale og fylkesgrupper fra NRF.  Alt  med godkjennelse av administratoren. Jeg gjør dette for å nå ut til flest mulig, for å kunne hjelpe flest mulig. Du kan hjelpe meg med å dele innleggene. Kanskje vi når flere som kan ha glede av å lese bloggen! Så takk for at du leser bloggen min og takk for at du deler! 

42 dager til Helse Camp!

#helse #mallemey #utmattelse #hverdag #hvile #revmatiker #blogg #helsecamp #trening #kroniker #smerter #blogglisten #hvilestrategi #pauser #helseministeriegetliv #aktivitet

10 kommentarer
    1. Leste dette, og sånn er det. Skal,prøve å tenke på det du skriver her, for dette er så igjenkjennelig. Du skriver så godt om det.

    2. En flott og informativ blogg har du! og TAKK til deg…som gir av deg selv…Ja hvile er like viktig som aktivitet…jeg har bilde redigering som avslapning..men når man da får senebetennelse..ja da må man finne andre ting…ikke lett…:-)

    3. Toini: Takk for gode ord! Det varmer hjertet! Ja, man må ofte finne på noe nytt hele tiden; ikke bare en ting som fungerer over tid. Da må man være kreativ! 🙂

    4. Men hvile er jo ikke å gå tur, fordi da går du jo på tur. Hvile er heller ikke å drikke en kopp te og lese et blad, fordi da leser du. Hvile er å ligge godt og ikke gjøre noen ting i ca 15-20min. Ikke lese, ikke se tv-tlf-nettbrett, ikke håndarbeid osv.. Det du kaller hvile i det innlegget er jo EGENTID og ikke hvile! Egentid er kjempe viktig når en lever et liv med smerter. Men ikke kall gjøremål hvile…

    5. Karina: Hvile kan være mye forskjellig og kan faktisk være mer enn å være helt i ro. Men det er personlig! Vi er så forskjellig alle sammen og vi reagerer forskjellig. Du kan trenge å være helt i ro i 15-20 min, mens jeg trenger hvile ved å gå en enkel tur. Noen ganger trenger jeg også å være helt i ro, men ikke bestandig. Så alt er avhengig av personen, kroppen ,plager og formen. Da kan til og med gjøremål være hvile…. for meg. Men du har rett ved å si at vi trenger egentid og hvile. At det ikke trenger å være det samme. Takk for godt innspill!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg