Det er ikke min dag i dag!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Blir du noen ganger mektig irritert av alt det positive jeg skriver? ” Ikke se problemer, se løsninger! Opplev mestring! Du får det til! Gå tur og få mer energi! ” Det er utrolig plagsomt til tider!  Det forstår jeg veldig godt. Både det jeg skriver og mye annet på nettet, er full av positive tanker, oppskrifter på gode dager og alt annet som skal være så lett for meg og deg. Er det så lett bestandig? Nei! Aldeles ikke! Jeg legger ut to innlegg i uken her; da prøver jeg å få frem det som er positiv, hente inn mine tanker fra gode dager. Men nå er det engang sånn at vi ikke bare har gode dager. Jeg har, på like linje som du, mange dårlige dager. Men jeg liker ikke å snakke om dem. Vil ikke gi dem for mye oppmerksomhet…

Noen dager står jeg opp og kjenner :  Dette blir ikke min dag i dag! Natten har vært dårlig, ryggen streiker og magen er i ulage. På disse dager er jeg ikke så flink å lytte til kroppen min bestandig. Når kroppen min forteller meg at jeg bør ta det litt mer med ro denne dagen, hører jeg ikke alltid etter. Da prøver jeg å trene fordi sånn blir jeg bra igjen! Når ikke dette fungerer og jeg må sette meg, når jeg  bare må hvile; da blir jeg irritert. Irritert på meg selv som ikke forstår, irritert på kroppen som ikke vil, irritert på alt! Det er mye bedre å lytte til kroppen og forstå at dette er en sånn dag. En dag du skal hvile, en dag som ikke er så god. Jeg prøver. Ofte går det bra. Da kryper jeg ned i godstolen, leser, strikker og venter til det går over. Av og til får jeg til en kort tur ute for å få litt luft. Da blir jeg veldig fornøyd med meg selv! Håpet på en bedre dag i morgen kommer frem. Yes!

Det er viktig å være positiv, ta utfordringer. Å være kroniker er en stor utfordring. Men med utfordringer kommer også nedturer. Mine, dine, våre. Forskjellig for alle. Var sommeren bra for meg og har jeg masse energi for å starte høsten? Kanskje du hadde en dårlig sommer med mye smerter og mange dårlige dager. Kanskje du bare gruer deg til høsten?  Vi må huske at vi er forskjellig. Vi må huske å SE hverandre. Jeg vil spørre hvordan DU har det, har du det bra? Så: se hverandre, ta vare på hverandre, pass på hverandre, sammen er vi sterkere!

Trenger du noen å snakke med? Støtte i en vanskelig prosess? Husk at NRF har likepersoner som er der for deg!  Ring 815 33 015 for hjelp og råd , eller finn en likeperson nær deg. Gå inn på http://www.revmatiker.no for å få vite mer!

63 dager til Helse Camp!

#revmatiker #norskrevmatikerforbund #nrf #helse #mallemey #mestring #hverdag #positiv #likepersoner #hjelp #sammen #smerter #trening #tur #etbedrelivmednrf #helseministeriegetliv

6 kommentarer
    1. Ja det er nok sant som du sier…viktig å ikke gi dårlig dager så mye oppmerksomhet…Prøve å huske: Dette er bare en dag…og ikke resten av livet…I morgen er det en ny dag, og den kan være bedre….Jeg lært og klarte dette litt bedre da jeg ble ufør..Nå MÅ jeg ikke være på jobb om dagen er dårlig..jeg MÅ ikke prestere…Jeg kan la kroppen leve sitt liv..så lever jeg mitt…og venter på en bedre dag…:-) Syns du belyser godt fra alle sidene jeg…Flott innlegg!

    2. Toini: Takk! Synes du er veldig god til å ta dagene som de kommer! Og du kommer deg ut! Gleder meg bestandig til de fine bildene dine! <3 Ha en fin dag!

    3. Akkurat en sånn dag idag. En med sinne og noen tårer, positiv my a.. Blir en hviledag, prøver litt husarbeid innimellom hvilene. Men imorgen…😀 da er det en ny dag.
      Du skriver veldig godt om å være kroniker. Setter veldig pris på å lese innleggene. 😀👍 Ha en fin dag ⚘

    4. Hei. Har nylig kommet over bloggen din. Synes det er så interessant å lese, kjenner så godt igjen mange innspill. Det er så fint å lese, og ikke minst nyte de flotte bildene. Jeg er medlem i NRF. Har ikke fått diagnose, men etter mange år med symtomer er det etter min vurdering fibromyalgi. Takk i alle fall.

    5. Solfrid Løberg: Takk for fine ord! Jeg er så glad for at så mange setter pris på det jeg skriver!
      Ja, å gå lenge uten å få en diagnose, er vanskelig. Håper du klarer å ha en bra hverdag med dine plager. Ha en fortsatt fin kveld! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg