Bli frisk av fibromyalgi?

Det er veldig mange forskjellige meninger rundt spørsmålet: Kan man bli frisk av fibromyalgi? Fastlegen min sa til meg at dette var fullt mulig. Legen på mestringsoppholdet forklarte det på denne måten: ” Fibromyalgi gir et veldig skiftende sykdomsbilde der man kan ha (lange) gode perioder og (lange) dårlige perioder. Etter hvert som vi har levd med diagnosen over lengre tid, lærer vi å takle den og vi mestrer vår hverdag bedre.  ” Han mente at man aldri ble helt frisk av fibromyalgi, men allikevel kan komme til et punkt der man fungerer som tilnærmelsesvis frisk i de gode perioder.

Hva tenker jeg? Når jeg holder foredrag om fibromyalgi sier jeg: Jeg forventer ikke å bli frisk av fibromyalgi, men jeg forventer å kunne få en bra hverdag og et meningsfullt liv med fibromyalgi! Det er det som er viktig for meg. Mestre min hverdag. Det føler jeg er noe som aldri kommer helt av seg selv. Det er noe jeg må jobbe med, dag etter dag, år etter år. Jeg må jobbe med tankene mine, jeg må jobbe med kroppen min; begge deler er like viktig. Selv om jeg har lært å fordele min energi, selv om jeg spiser et sundt kosthold, selv om jeg tenker positiv, selv om jeg vet jeg må prioritere meg  og sette av tid til meg og bare meg, kommer ikke det av seg selv heller. Jeg må jobbe med dette hele tiden! Men jeg trur det er viktig å ha oppmerksomheten der og ikke ved spørsmålet om man blir helt frisk eller ikke. Jobb heller for en bra hverdag og et meningsfullt liv!

Ofte blir jeg satt ut av reklamene man finner på nett der de reklamerer med enkle grep  og produkter for å bli frisk av fibromyalgi. Jeg kan ikke påstå at de ikke fungerer, fordi jeg har aldri prøvd disse  produktene, men jeg har ingen tro på dette. Et tiltak som retter seg på mestring, er noe som kan bidra til en bedre hverdag.  Men etter min mening finnes det ingen snarveier til en bedre helse. Ja, du kan bli bedre. Ja, du kan få en bedre hverdag. Men du må jobbe for det! Å leve med en kronisk sykdom krever mye egeninnsats. Men du kan klare det! 🙂

I innlegget har jeg brukt bilder med gode minner fra mine turer til Reuma Sol i Spania:  Albir, Altea,  Benidorm, mange fine plasser som ligger rundtomkring. Jeg ser på bildene og gleder meg  til Helse Camp! Masse ! 🙂

73 dager til Helse Camp!

#mallemey #fibromyalgi #kroniker #hverdag #trening #reumasol #helsecamp #mestring #frisk #revmatiker #treningsommedisin #helseministeriegetliv #energi #egentid

8 kommentarer
    1. Deler dien tanker om en god hverdag.
      Man trenger ikke tenke at man IKKE blir frisk noen gang, selv om det er det man ofte tenker……. Men at man kan få en så god hverdag som mulig, er noe å jobbe for.
      Jeg kjenner meg veldig godt igjen i dette med GOD PERIODER. Jeg kan ha 6 mnd med GOD PERIODE og glemme at jeg er syk….. helt til jeg bare faller sammen og ikke forstår noe som helst. Kroppen funker ikke, smerter jeg hadde glemt fantes………… helt til jeg kommer på at det er FIBROEN som herjer igjen. Siste året har det vært konstant/daglige vondter/smerter….. så man opplever så forskjellig.
      Men den gode hverdagen higer jeg etter – derfor er naturen og trening så viktig for meg 🙂

    2. Viktig og flott innlegg. Det å lære å mestre livet, det å lære å leve best mulig med ulike utfordringer er viktigere enn å hele tiden jage etter noe som av og til er umulig å oppnå. Det er absolutt mulig å leve godt selv om man har utfordringer på ulike områder. Flott innlegg.
      Willy

    3. Ja der er jeg helt enig med deg..man må fokusere på å få en god hverdag, også får man heller ta det med at: vist man blir helt kvitt denne kroniske sykdommen..ja..så er jo det helt topp! Men jeg kjenner også jeg blir nesten sur når jeg leser om sånne vidunderkurer! Så lett er det ikke…og det er jo så mange grader og forskjellige plager ved denne lidelsen, så det er jo umulig å favne alle! Nei..alle må nok ta tak i sine plager, og finne det som hjelper for en og hver…Flotte bilder! og flott innlegg!

    4. MJmettejosteinsdatter: Det er så bra du holder fast ved naturen og trening, Mette! Vondt å høre at du har nå et helt år som er dårlig. Jeg håper det snur snart for deg. Takk for at du deler! <3

    5. Jeg er på god veg tilbake 🙂 har endelig kommet meg på topp-turer igjen, og har meldt meg inn i Aktivsenteret igjen for å ta opp igjen Spinning som jeg liker så godt. Ryggen blir liksom aldri god….. Men….
      Jeg har det godt i aktivitet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg