Trening som medisin = sant!

Jeg har blitt imponert over de som deltok på Oslo Triatlon sammen med NRF.  Et unikt samarbeid med Oslo Triatlon gjorde det mulig for NRF å stille med hele 20 deltagere! Et kjempeflott prosjekt! Der kanskje noen kan si at dette er for heftig for revmatikere, bretter noen andre opp ermene og stiller til start. Dette prosjektet viser igjen hvor bra og hvor bredt NRF jobber for sine medlemmer! NRF er opptatt av god helse gjennom aktivitet og da er det mange som har et forskjellig utgangspunkt. Så i tillegg til flotte bassengtreninger rundtomkring i landet, saltreninger, Sykt Aktiv og mye annet, har de fått til deltakelse i Oslo Maraton. Så flott!

Trening som medisin; det er bare helt sant! Ikke bare noe som blir sagt, ikke bare noe som man leser. Nei, flere studier og mye forskning har påvist at dette faktisk er sant. I forrige uken kunne vi lese om Veronika, som har diagnosen bekhterev. Hun har trent seg til en bedre hverdag uten medisiner! Les artikkelen her: https://www.revmatiker.no/fra-sykdom-og-sofaliv-til-triatlon/

Hvor mye må man trene? Hvor hardt må man trene? Viktige spørsmål. Svarene har endret seg i løpet av tiden. Før fikk revmatikere råd til å være forsiktig med sine ledd. Trene skånsomt. Nå er man kommet tilbake på det og det anbefales tøffere trening. Det har vist seg at våre ledd tåler mer enn vi trur! Vi trenger både styrketrening og kondisjonstrening. I tillegg til at vi trenger å opprettholde styrken i muskulaturen, trenger vi å styrke musklene rundt leddene som er angrepet. Vi trenger ekstra styrke der. Kondisjonstrening er viktig for blodgjennomstrømmingen, hjerte og kar og utholdenhet. Kjempeviktig for alle , men spesielt for revmatikere som er ekstra utsatt for lidelser i hjerte og kar.

Ja, hvor mye må vi trene? I artikkelen kan du lese om Veronika, som har trent seg opp fra sofaen til triatlon. Hun har trent mye for å komme der hun er dagen i dag:  Deltaker i triatlon og uten medisiner. Hun sier hun trener 5 ganger i uken. Variert. Der har vi det igjen! Som jeg har skrevet om før. Variert trening! Vi må finne treningen som passer til oss, hva vi tåler ( og litt til!), hva vi liker og hvor vi kan gjøre det. Undersøk mulighetene rundt deg! Når vi nå er i gang igjen etter sommeren, møter jeg til bassengtrening to ganger i uken. i tillegg  sykt aktiv trening i sal, jeg går turer, jeg padler og jeg trener til appen My Workout. Når lokallaget mitt skal ha et nytt dansekurs, da melder jeg meg på! På denne måten får jeg trent mye, variert, både kondisjon og styrke, uten å bli lei og gi opp! 🙂 Oppi alt dette med trening, møter jeg andre som har det litt sånn som meg. Vi er blitt en fin gjeng med god humor og samhold. Jeg har fått min egen heiagjeng! Jeg synes kroppen min reagerer bra på trening; jeg har forholdsvis lite smerter og trenger lite medisiner. Det har jeg oppnådd helt selv! Så hva kan DU gjøre? Hva liker du? Undersøk mulighetene rundt deg, hva du kan være med på. Er du usikker hva du tåler og hva som er bra for dine muskler og ledd? En fysioterapeut kan være en flott samarbeidspartner! Kom i gang! Kom i form, du også! La trening bli din medisin!

#mallemey #treningsommedisin #etbedrelivmednrf #helseministeriegetliv #trening #kroniker #smerter #medisin #hverdag #helse #norskrevmatikerforening #nrf 

2 kommentarer
    1. Ja det er sant..men som du skriver..alt etter hvordan DIN kropp tåler trening..Og trening øker våre egne endorfiner..som er kroppens egne smertestillende…:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg