Nedturer i hverdagen

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg trur vi opplever det alle sammen iblant; en skikkelig nedtur! Akkurat når du trodde det gikk så bra med helsen, akkurat når du følte at du mestret denne hverdagen med smerter, blir du satt tilbake og har du smerter som slenger deg nesten i bakken. 🙁  Har du det sånn av og til? Jeg hadde en sånn nedtur i forrige uke. Generelt  synes jeg at jeg  klarer meg veldig godt i hverdagen. Har tro på treningen min, kostholdet mitt, mestringen min. Helt til jeg plutselig en natt våknet med store smerter. Smerter som ikke gikk over av å snu seg i sengen. Smerter jeg hadde glemt av hvordan de føltes. Jeg ble helt satt ut! Jeg klarte å komme meg gjennom natten, måtte ta dagen på lavgir. Også kom tankene….

Håpets kraft. Jeg har lest mye i  boken du ser på bildet. Elin og Torkil snakker blant annet om håpets kraft i boken. Kort fortalt er det kjempeviktig å ha troen på deg selv. Troen på at du kan mestre din hverdag, troen på fremtiden. Av og til mister vi troen. Da jeg ble så dårlig, fikk jeg ganske fort negative tanker. Mange! Jeg tenkte på om det var sånn sykdommen min skulle utvikle seg. Skulle jeg bare bli dårligere fra nå av? Hvor dårlig skulle jeg bli? Urealistiske tanker, uten noen begrunnelse! Men de kom! Jeg mistet troen på min mestring, troen på at treningen skulle være min medisin, troen på en bra hverdag. Heldigvis klarte jeg å snu tankerekken min rask.  Jeg satte meg ned og tenkte på hvordan jeg skulle gå frem nå. Ikke kunne jeg røre meg mye, men jeg følte heller ikke for å sette meg helt ned. Da gikk jeg i gang med korte turer. Bestemte meg for å kjenne etter og øke etter formen. Det fungerte! Litt og litt ble jeg bedre! Selv om det ble mange dager med smerter, der jeg måtte be om mer hjelp enn jeg gjør til vanlig og som jeg synes er kjempevanskelig, klarte jeg mer for hver dag som gikk.

Nå er jeg bra igjen(nesten), har til og med vært på en liten padletur! Jeg synes jeg var heldig at jeg ble så fort bedre igjen. Sånn er det ikke bestandig. Sånn er det ikke for alle. Hva var dette med håpets kraft? Forskning har vist at håp er veldig viktig for oss. Å ha håp på en bra fremtid, å ha håp på å kunne mestre din hverdag som kroniker, er et viktig steg i prosessen. Mister du håpet, kan det være med på å sette deg kraftig tilbake. Men vi mennesker er håpefull av natur, vi har det i oss. Det er bra. Det er viktig. Selv om vi er kronikere, selv om vi vet at vi muligens ikke blir bedre, selv om sykdommen kan utvikle seg, kan vi håpe på muligheten til å ha et meningsfullt liv, en bra hverdag og gode mennesker rundt oss. Vi må ha håp! <3

91 dager til Helse Camp

Som noen av dere kanskje har sett, har jeg fått et spennende samarbeid med vondt.net.  Regelmessig skal jeg ha gjesteinnlegg der. Første innlegget fra meg kom ut sist søndag og handlet om søvn. Du kan lese innlegget her: https://www.vondt.net/fibromyalgi-5-tips-for-bedre-nattesovn/  Dette har igjen ført til at mange av leserne til vondtnet.no har lest litt på bloggen her.  Kjempebra! Har dere vært inne på facebooksiden min? Linken ligger øverst på siden her og ellers kan du søke på Mallemey. Lik siden og få varsel om nye innlegg! 🙂

#mallemey #kroniker #helse #mestring #håp #håpetskraft #trening #treningsommedisin #helseministerigetliv #padletur #kajakk #helsecamp #reumasol #smerter #forskning #fremtid #hverdag 

4 kommentarer
    1. Spennende samarbeid og flott artikkel du har skrevet. Men det er vel vondt.net og ikke vondtnet.no? 😉 Ha en flott dag videre!

    2. Så bra du kom deg såpass fort…og ja..håpet må man ha..og positiv tenking er viktig….selv om det er vanskelig til tider…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg