Fibromyalgi; en anerkjent diagnose?

Fibromyalgi er fremdeles en diagnose som ikke er like akseptert enn andre revmatiske diagnoser. Av oss som er pasienter, men også av leger og fastleger. Hvorfor er det sånn? Da jeg var på en fibromyalgikonferanse med professor Hans- Jacob Haga, spurte jeg hvorfor ikke fibromyalgi er en anerkjent diagnose. Professor Haga er en spesialist med spesiell interesse for fibromyalgi. Han svarte at fibromyalgi er en anerkjent diagnose. Hvorfor føles det ofte ikke sånn for oss som er pasienter da? Det er fordi fibromyalgi er veldig lite prioritert i forhold til andre revmatiske diagnoser. Fibromyalgi er fremdeles en veldig kompleks diagnose for legene; vanskelig å stille diagnosen, vanskelig å behandle, et veldig sammensatt sykdomsbilde. En diagnose som kan stå for seg selv og en diagnose som forekommer sammen med andre (revmatiske) diagnoser. Når man utredes for  revmatisk artritt (leddgikt), kan man påvise dette ved å ta blodprøver , røntgen og ultralyd. Man kan prøve mange forskjellige medisiner som kan stoppe sykdomsutviklingen. Så langt  er vi ikke kommet  med fibromyalgi, ennå…..

Det er veldig mye spennende forskning rundt fibromyalgi som pågår akkurat nå. Forskning etter diagnostisering, behandling og prosesser som spiller inn ved fibromyalgi. Denne uken delte vi noen spennende artikler om dette på facebooksiden til NRF Fibromyalgi. Klikk deg inn; spennende lesning! Du finner linken til NRF Fibromyalgi her på siden, men om ikke den fungerer, gå inn på Facebook og søk etter NRF Fibromyalgi. Lik siden og følg det som er nytt innen fibromyalgi! NRF er opptatt av forskning og har et eget forskningsfond. Som medlem i NRF er du med å støtte viktig forskning!

Det som er viktig å huske for deg og meg som har fibromyalgi er: ” Dine smerter er en sykdom! Dine smerter er ekte! ” Dette er svært viktig å huske. For meg har det tatt  tid før jeg klarte å tenke på denne måten. Å få diagnosen fibromyalgi var ikke noe trivelig, jeg følte at det var en tull – diagnose. Nå, etter flere år der jeg har snakket med andre, lest om diagnosen og vært på kurs og møter, klarer jeg å tenke på fibromyalgi som en reel diagnose. Jeg håper du klarer å tenke på fibromyalgi som en reel diagnose , du  også. Det er et viktig steg i mestringsprosessen! 🙂

Har du vært inne på facebooksiden til Malle Mey? Her får du varsel om nye innlegg og du kan komme i kontakt med meg. Klikk deg inn og lik siden! Du finner linken her øverst på siden, om den ikke fungerer kan du gå inn på Facebook og søke på Mallemey – Marleen Rones. Jeg håper du liker å lese bloggen min. Kom gjerne med innspill, kommentarer og tilbakemeldinger.  Spørsmål? Ingen spørsmål er dumme! Tvert imot; dine spørsmål kan være svært nyttig for andre. 🙂

#fibromyalgi #mallemey #norskrevmatikerforbund #nrf #kroniker #forskning #hverdag #diagnose #smerter #helse

2 kommentarer
    1. Ja jeg har samme følelse som deg…Føles som en samle sekk diagnose…håper de finner ut mer, og at leger og andre lærer mer…Flott å følge deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg