Du bestemmer!

Concealing an illness is like keeping a beach ball under water – Karen Duffy. Å skjule en sykdom er som å holde en strand ball under vann. Dette var et innlegg på Facbook fra World Arthritis Day den siste uken. Det fikk meg til å tenke… Jeg synes det treffer veldig bra; det er vel sånn det føles for mange av oss som sliter med en kronisk sykdom. Så diskuterte jeg dette litt. Svaret kom ganske rask: du må stikke hull på ballen! Er det så enkelt?

Nei, det er vel ikke riktig så enkelt, men jeg trur vi må tenke i disse baner. Vi må ikke la sykdommen vokse seg større en det vi klarer å hanskes med. Og da kommer jeg tilbake til det jeg har skrevet før; vi HAR en sykdom, vi ER ikke sykdommen! Ord som er viktig og som ikke kan gjentaes ofte nok. Så når vi klarer å gjøre sykdommen eller plagene vi har mindre, vi gir det mindre plass i livet våres; kan vi selv velge hvor mye vi ønsker å vise eller ikke. For dette vet vi: vi kan ikke ta bort våre smerter eller våre plager, men vi velger selv hvordan vi omgåes med dem. Dette er mestring. Hverdagsmestring.

Trenger du hjelp til å mestre din hverdag? Det finnes mange muligheter til å få hjelp å komme i gang. NRF tilbyr Sykt Aktiv kurs i mange fylker, i tillegg til sentralt. Dette er et mestringskurs med fokus på trening som medisin for aldersgruppen 30-55 år. Mange lokallag og fylkeslag har temakvelder/dager med fokus på hverdagsmestring. Nå er det ferietider, men til høsten kan du finne mange spennende aktiviteter. Gå på www.revmatiker.no og se i aktivitetskalenderen. Se hva som skjer i nærheten av deg! Ellers kan du sammen med fastlegen eller spesialisten din , finne et mestringsopphold på et av de mange rehabiliteringstilbudene vi har i landet. Mange er diagnosespesifikk, men det er mange muligheter. Finn noe som passer deg! <3 Jeg skal også få litt ekstra hjelp til mestring denne høsten. Det skal jeg fortelle dere mer om senere. Følg med her! 🙂

#mallemey #helse #hverdag #mestring #smerter #kroniker #norskrevmatikerforbund #nrf #etbedrelivmednrf #helseministeriegetliv #fibromyalgi #syktaktiv #treningsommedisin

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg