SMS-tjenester ved fastlegen din

Bestiller du time til legen eller medisiner via SMS/ nettsiden til fastlegekontoret? Ved mange legekontorer blir du da belastet med kr 6 per mottatt melding. I de fleste tilfeller får du to meldinger. Fra 1 januar 2016 har det ikke vært lov å kreve betaling for disse tjenester, det har Helsedirektoratet bestemt. I et skriv fra 04.05.2016 som ligger ute på Helsedirektoratet.no står: ” Det er per i dag ikke forbudt for en lege å tilby pasientene kortbetaling eller sms-tjenester, men legen kan ikke ta betalt fra pasienter for dette.”  Klar tale!

Dette er en sak som engasjerer meg. Som pasient, som tillitsvalgt og som likeperson. Jeg har engasjert meg i denne saken siden januar i år. Mandag 29 januar  i år fikk jeg vår digitalavis RanaNo til å skrive om saken. Jeg har vært i kontakt med pasientombudet i Nordland. De sa helt klart ifra at det ikke var lov å ta betalt for disse tjenester. Avisen tok kontakt med legekontorene og Helse Respons, firmaet som blir benyttet til disse tjenester. Da viste det seg at denne nye loven som Helsedirektoratet satte opp, ikke var vanntett. Måten det blir gjort  på ved legekontorene som bruker Helse Respons, er fortsatt innenfor loven.

Pasientombudet i Nordland syntes dette var en viktig sak og har fortsatt  å jobbe  med denne saken siden da. Nå har jeg fulgt opp saken og tok igjen kontakt med pasientombudet i Nordland for å høre om det har kommet en løsning. Det har det ikke. Flere pasienter i hele Norge har reagert på saken, en pasient har til og med vurdert å ta saken til retten, men Helsedirektoratet har ikke kommet med en løsning enda. Dette kan vi ikke akseptere! Det har ingenting for seg å ha lover og regler når vi ikke trenger å følge de. Dette gjelder våre rettigheter! Rettigheter vi som pasienter skal ha! Jeg skal følge opp saken videre, har ikke tenkt å gi meg enda. Så følg med her, jeg legger ut så snart det er kommet nye punkter i saken!

 

#helse #hverdag #helsedirektoratet #rettigheter #smstjenester #fastlegen #kroniker #pasient #revmatiker #helseministeriegetliv #mallemey #ranano #loven #engasjement 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg