Godt Nok

Får du også mange snapper fra folk som er på spræke turer hele tiden? Som har vært på en tøff trening i dag igjen? Stikker det litt? Snapper du lukker fortest mulig? Du er ikke alene om det! Det er lett å se ned på seg selv og få følelsen av å ikke være så mye verdt som alle andre rundt deg. Du leser om  andre som går mange turer, selv om de også  har helsemessige utfordringer.  Mange fine bilder på Facebook, Instagram, snapper. Alt skal deles. Hvorfor klarer ikke du det? Nå må jeg starte med å si det jeg har sagt før: vær snill med deg selv!  Vi er alt for strenge med oss selv og ser ikke på hva som er bra med oss, hva vi gjør, hvor mye positiv vi gjør. Det må vi forandre på…..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg kjenner ofte på det selv. Får snapper og tenker : ” hun er på lange turer nesten hver dag! Her går jeg bare på min tur i nærområdet. ” Da tenker jeg på hvorfor jeg ikke er oftere på lange turer, det er noe jeg liker. Føler meg litt kjedelig da, litt slapp…Jeg er også den som sender snapper rundt. Viser at jeg er på tur. Det ser sikkert fint ut. Selv i nærområdet. Ja, jeg får også noen til å føle seg litt mindre, litt kjedelig. Så hva skal man gjøre? Jeg prøver å gå inn i meg selv og tenker på hva jeg egentlig gjør. Nei, jeg går ikke hver dag på lange turer, men jeg gjør mye annet! Jeg liker å variere hva jeg gjør og jeg ser verdien av alt som er fysisk aktivitet. Jeg gjør så mye bra! Det gjør du også! Skal vi slutte å sende snapper til hverandre, slutte å dele? Nei! Det er bra for deg å vise hva du gjør, du har lov til å være stolt av det du klarer! Det er også en motivasjon for andre. Det er bra å ha noe å strekke seg etter! Så når du ser fine bilder, snapper ,meldinger og mer fra turer og treninger kan du glede deg på andres vegne. Du kan tenke på hvor mye bra du gjør selv, men det er også lov til å utfordre seg selv, prøve å ta i litt ekstra i dag og litt mer i morgen…

Helsedirektoratet anbefaler oss å være i fysisk aktivitet minst 150 min per uke. Det kan være mye forskjellig. Jeg har tro på at det skal være mye forskjellig. Vi trenger variasjon, ellers blir vi lei og vi gir opp. Vi som har muskel og skjelettplager trenger enda mer å være i aktivitet. Vi stivner når vi er for mye og for lenge i ro. Hva kan vi gjøre? Jeg har skrevet mye om turgåing. Bildet her oppe er fra en tur i nærområdet. Jeg er så heldig å ha naturen i nærområdet. Men når jeg går opp her er det oppoverbakken helt fra jeg starter til jeg kommer til målet. Bra styrketrening og bra for hjertepumpen! På lørdagen klipte jeg plenen. Trening det også!  Nå er det ferietider, men ellers er jeg på bassengtrening to ganger i uken. Viktig trening. Jeg har et lite rom oppe som jeg har gjort om til treningsrom. Ryddet rommet og lagt en matte på gulvet; nå er det mitt treningsrom! Jeg gjør øvelser som jeg har lært underveis, men også her trenger jeg variasjon. Derfor abonnerer jeg på treningsappen My Workout. I starten av året fikk jeg en gratis prøvemnd gjennom NRF og Kom i form, nå abonnerer jeg og får mange fine treningsvideo rett inn i treningsrommet mitt. I My Workout  finner jeg instruksjoner til både 4 x 4, treningsapparater og mye mer, men jeg liker best styrketreninger, aerobic og zumba. Her kan jeg velge etter dagsformen. Jeg finner treninger på 6 min, 20 min, mange varianter. Så My Workout tar jeg frem når det er dårlig vær, når jeg bare vil trene litt , eller nå jeg har lyst til å danse litt! Supert! Hva er det du liker å gjøre?

Neste gang du får en snapp; gled deg på andres vegne! Husk å være stolt av deg selv! Har du jobbet i hagen i går? Ble du både varm og svett? Kjempebra! Liker du byen bedre en fjellet? Gikk du hele strandpromenaden i går? Kjempebra! Selv om du ikke skal slutte å utfordre deg selv; det du gjør er godt nok! <3

#mallemey #helse #trening #godtnok #etbedrelivmednrf #revmatiker #norskrevmatikerforbund #helseministeriegetliv #treningsommedisin #mestring #fibromyalgi #kroniker #hverdag 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg