Fokus på Friskliv

Denne uken offentliggjorde Extra Stiftelsen sine tildelinger for Helse Vår. Norsk Revmatikerforbund fikk kr 450.000,- for prosjektet ” Klar, ferdig, tren! ”  Noe som er kjempeflott og som passer i retningen NRF har tatt de siste årene. NRF har et frisklivsfokus. De sier: Friskliv er en innstilling til livet. Det handler om å se muligheter i stedet for begrensninger. Det handler om å gjøre de små, riktige tingene i hverdagen som fører til et så friskt mulig liv på tross av diagnose, smerter og sykdom. NRF definerer friskliv som best mulig fysisk, psykisk og sosial mestring av livet , i kort å oppnå best mulig livskvalitet.

Nå sier du kanskje at dette er bare mange fine ord ? Hva skal vi gjøre ? Ikke gjør de store endringer! Det er viktig å ha riktig fokus. Jeg har skrevet før at vi må huske på at vi HAR en diagnose eller smerter, vi ER ikke diagnosen eller smertene vår. Det er mye vi ikke kan gjøre nå mens vi har fått begrensninger i hverdagen vår. Det er sårt. Men vi har fått så mye tilbake istedenfor! Der ligger fokuset vårt! Nå som jeg har blitt syk har jeg møtt så mange nye mennesker. Nye flotte bekjentskaper gjennom hele landet. Det hadde jeg ikke før! Jeg har fått lov til å være på kurs, lært utrolig mye nytt, lært om diagnosen min, lært om hverdagen min, lært om trening, alt jeg ikke kunne før! Jeg har fokus på friskliv. 

Jeg vil nesten påstå at vi som har smerter eller diagnoser lever et friskere liv enn de som er frisk! Før jeg ble syk tenkte jeg ikke så mye på hvor viktig det var å bevege seg. Jeg tenkte ikke på å ta vare på kroppen min, energien min, helsen min. Jeg trur at det er mange der ute som ikke tenker på det. Selv om fokuset i dagens samfunn har endret seg de siste årene. Nå leser vi mye om trening og ernæring, men fokuset  er ofte mer på kropp og utseende enn på vår helse. Men jeg ser at det er flere og flere som kommer seg ut, kommer seg på ut tur. Jeg blir så glad! Jeg blir glad når jeg er ute på en fin dag eller en regnfull dag og jeg møter mange mennesker! Når jeg møter barnefamilier, par, venner, enslige, alle som ønsker å være ute, kan jeg bare bli glad.  Fordi det er så bra!  For meg, for alle! Jeg har fokus på friskliv. Jeg prøver ikke å tenke for mye på sykdom, heller på muligheter. Om jeg hadde en dårlig dag i går, kan jeg stå opp i dag og kjenne på at kroppen ikke er så verst i dag! Og sola skinner! Ny dag, nye muligheter!

Er du på Instagram? Da kan du merke dine bilder med #fibroliv. Når vi er mange som gjør det, får vi en fin samling med bilder som viser en hverdag med fibro. Det er kommet mange kjempeflotte bilder allerede! Jeg er på Instagram; jeg liker å ta bilder av mine hunder, mine turer, alt som er fint. Linken finner du øverst på siden her. Der finner du også linken til facebooksiden min. Lik siden og få varsel om nye innlegg. <3

#helse #hverdag #trening #mallemey #norskrevmatikerforbund #nrf #mestring #kroniker #fibromyalgi #extrastiftelsen #friskliv #helseministeriegetliv #etbedrelivmednrf #fokus #utpåtur #treningsommedisin #fibroliv #smerter

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg