Mestringsfølelse! Yes!

Jeg har gjennomført grunnkurset i kajakkpadling! Var det gøy? Ja! Var det vondt? Ja! Var det verdt det? Ja! Jeg skulle i utgangspunktet bare være med på et introduksjonskurs på ca tre timer, men denne uken fikk jeg en telefon med spørsmålet om jeg heller ville være med på grunnkurset. Lite tid å tenke seg om, lite tid å grue seg. Så jeg sa ja! Det var Rana Spesialsport som arrangerte et padlesymposium med flere kurs og turer på Nesna denne helgen.  Et fantastisk arrangement! <3

Jeg kom frem til stedet på fredags ettermiddag. Det var akkurat blitt grått og surt i været. Kjente det godt i kroppen; været, men ikke minst stresset  hadde sneket seg inn. Jeg gruet meg litt til morgendagen. Mange tanker i hodet; skulle jeg klare det? Skulle kroppen min klare det? Skulle jeg ombestemme meg? Disse tanker var med meg helt til jeg skulle møte opp på lørdagsmorgen. Da hadde stresset i tillegg slått seg litt i magen. Men jeg møtte mange hyggelige mennesker! Både arrangører, instruktører og deltagere! Og jeg var ikke alene om å være nervøs! Det hjelper!

Så da var vi i gang! Jeg tok dette kurset for å bli tryggere på vannet. Dette er en del av mitt SMARTe mål. Jeg elsker å padle, men har følt meg veldig utrygg på vannet, livredd for å velte, livredd for den minste bølgen. Å ta et kurs for å lære teknikker og overvinne frykten var en del av min strategi for å nå målet: å kunne nyte en padletur i slutten av denne sesongen uten å bli redd. Allerede første dagen lærte jeg masse! Vi trente mye på redning ved å velte  kajakken. Kameratredning og selvredning. Gull verdt! Også padling, teknikker og trivsel. Herlig!

Men så var det kroppen min…Hvordan gikk det? Som jeg skrev i innledningen, det var vondt! Kajakken jeg brukte hadde lavt ryggstøtte. Det jeg da sliter med etter å ha sittet i kajakken en stund er hoftene og ryggen. Man skal også sitte godt oppreist i kajakken for å få den rette padle teknikken. Da forplanter smertene seg ned i lårene etter hvert. Så er det skuldrene og fingrene. De tåler litt, takket være styrketreningen min, men er ikke vant til større utfordringer. Det kjennes! Også har vi  dette med å si ifra, be om hjelp. Det sitter langt inne. Det koster! Men vi hadde  flotte instruktører som var veldig opptatt av at alle hadde det bra og at alle ble tatt vare på . Jeg hadde meldt ifra at jeg hadde noen helsemessige utfordringer med muskel og skjelett. Jeg sa ifra når jeg trengte hjelp med å komme meg ut av kajakken da jeg hadde stivnet . Hele gruppen var flott; alltid en hjelpende hand å få. <3

Dag to var vi på tur. Vi dro over fjorden til Hugla. Så flott! Nydelig vær, nydelig natur! En flott opplevelse! Men igjen en kamp med kroppen min. Var igjen veldig spent på dagen. Skulle jeg klare det? Skulle kroppen min klare det? Spekulerte flere ganger om jeg skulle avbryte kurset. Men så tenkte jeg: Dette klarer du! En dag til! Tenk på mestringsfølelsen du får! Og jeg klarte det! Jeg gjennomførte! Måtte be om hjelp da jeg ikke hadde noen krefter igjen i armene mine. Ble tauet et stykke. Padlet inn til land selv! Overfor på bildet ser du gruppen på dag to. Jeg er nr tre fra venstre. Jeg er stolt! Jeg er fornøyd! Jeg har stoooor mestringsfølelse!

Nå er det herlig å være hjemme igjen og hvile kroppen litt. Jeg kunne si: nå blir jeg liggendes noen dager. Jeg gjør ikke det. Ja, kroppen min er mørbanket. Jeg har vondt mange plasser. Men jeg har fortsatt tro på aktivitet som medisin. Jeg holder meg i bevegelse. Litt, for ikke å stivne. Også er det dette med å padle. kan det være bra for oss med muskel og skjelettplager? Ja! Du får en veldig fin bevegelse i ryggen, trener armer og skuldre. For å gjennomføre grunnkurset trenger du litt stå-på-vilje. Men da har du grunnlaget. Da kan du kjøpe utstyret etter dine behov. Se etter komfort. Og planlegge turer etter din kropp og din helse. Så er det bare å nyte naturen, nyte stillheten, samtidig som du trener…..

#mallemey #treningsommedisin #helse #muskelogskjelett #kajakk #ranaspesialsport #nesna #våtkort #grunnkurs #padlesymposium #trening #smerter #kroniker #fibromyalgi #mestring #helseministeriegetliv #revmatiker

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg