Hva tenker du?

Har du noen tanker som går igjen og igjen? De stjeler energien din! Disse tanker kan vi kalle for kvernetanker. Tanker som går igjen i hodet våres, tanker som vi ikke klarer å legge fra oss, tanker som kan slite oss ut. Hva kan vi gjøre da? Først og fremst må du vite at det er bedre å akseptere at disse tanker er der. Vi skal ikke prøve å skive de bort. Da får de ekstra oppmerksomhet fra deg og da blir de forsterket. De blir bare mer tydelig da! Se litt på disse tanker; har de noe hensikt, blir du noe bedre av å tenke de? Nei? Da trenger du ikke disse, de trenger ikke din oppmerksomhet.

Vi mennesker har mange tanker. Hele tiden, hele døgnet. Men vi ser dem ikke, de er bare der. Vi kan sammenligne oss med en fisk. Den svømmer i vannet. Hele tiden. Vannet er bare der. Fisken tenker ikke over det. Sånn er det med oss og våre tanker. Vi bekymrer oss. Vi bekymrer oss mye. Vi bekymrer oss fordi vi er bekymret. Men vi tenker ikke over det! Bli bevisst dine tanker og sett spørsmålstegn. Er det reelt? Hjelper disse bekymringer? Du kan ta en liten notisbok og skrive ned dine kvernetanker og bekymringer gjennom dagen. Det hjelper å være bevisst; når har jeg disse tanker? Hva gjør jeg da? Hva utløser de? Noen får hjelp av å sette av en tid på døgnet der man gir seg selv lov til å `kverne`litt. Utsette alle disse tanker til nettopp denne tiden. Noe du vil prøve?

Når jeg sliter med tanker som går igjen og igjen, prøver jeg først og fremst å avlede meg selv. Jeg gjør noe annet. Helst noe jeg liker. Her kommer det igjen…jeg går tur! Fordi jeg liker det! Tanker blir borte, kroppen `tiner`opp og jeg blir glad. Det hjelper nesten hver gang. Om det ikke gjør det, prøver jeg bevisst å se på mine tanker; hva tenker jeg, nytter det, hva må jeg gjøre. Da gjør jeg meg selv klar til å slippe disse tanker. Det fungerer! Nesten hver gang… Noen ganger må jeg si  høyt til meg selv: slutt å tenke nå! ( ser meg om først, så ikke noen hører at jeg snakker til meg selv! ) Så det er dagens råd: bli bevisst dine tanker, overse tanker som ikke er nyttig for deg, gjør noe annet, finn på noe. Også her: trening er medisin! 🙂

#mallemey #treningsommedisin #trening #utmattelse #kroniker #fibromyalgi #kvernetanker #norskrevmatikerforbund #hverdag #energi #utpåtur #mosjon #helse

8 kommentarer
    1. Sånne tanker er vanskelige å bli kvitt, med det går jo. Jeg fordyper meg i skrivingen da forsvinner de. Men er raskt tilbake igjen…

    2. Jeg sier alltid til de som kommer og oppsøker meg for veiledning og råd at de skal alltid ha med seg en liten notisbok på innerlomma. Da kan de notere ned kaos tankene sine. Eller” oppmerksomhetstyvene”,
      Jeg kaller det for en kaosbok, eller drømmebok. Den kan ha mange navn. Jeg synes også det er viktig å bruke en notatbok – bruke penn og papir i stedet for pc – det handler om å bruke hjernen på en annen måte, få det fra hodet ned i armen og ut på arket.
      Jeg er helt enig med deg. Prøv det. Det hjelper <3

    3. Rita Helmi Toivosdatter Laakso: Takk for det du skriver! Jeg også har tro på bevissthet. Det får jeg av å skrive ned. Ha en fin dag! 🙂

    4. Veldig bra skrevet Marleen!! Bloggen din er en fryd å lese!! 😃
      Rita Helmi ToivosdatterLaakso: jeg er veldig enig med deg. Jeg bruker å si at det er bedre å ha ?tunge tanker? på et blatt papir en i hodet. ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg