Sex og samliv

Sex og samliv – Viktig? Ja! Vanskelig? Ja!

Det er ikke så enkelt bestandig å leve med kroniske smerter og en partner. NRF hadde fokus på dette tema i fjoråret, med god hjelp av prinsesse Martha Louise, som er beskytteren til NRF. Vi trenger å sette fokus på nettopp dette! Når vi har en diagnose, har kroniske plager som skal være livet ut, er det lett å føle seg nok så verdiløse. Tanken på at partneren din må leve med noen som trenger litt hjelp og har smerter hele tiden er vanskelig. Når du må ta sats for å snu deg i sengen fordi kroppen din er stiv, føler du deg lite sexy. Når du er utmattet denne kvelden også fordi du hadde en smertefull dag, er det lett å få dårlig samvittighet. Når du ikke har klart å gjøre middagen ferdig i dag heller, trykker også dette på samvittigheten din.

Hva skal vi gjøre da? For å få det bedre? For å få forståelse? Jeg har ikke oppskriften! Ikke er jeg noe ekspert heller. Jeg kan bare snakke fra egen erfaring og fra det jeg har lest om akkurat dette. Åpenhet. Kommunikasjon. To ord som er kjempeviktig! Når du trur at partneren din forstår deg, at han skjønner hvordan du har det; da tilegner du han ofte egenskaper han ikke har! Han er ikke tankeleser! Snakk med partneren din, del dine tanker med han, fortell hvordan du føler det, hva som er vanskelig for deg. Selv om også dette kan være et vanskelig steg. Prøv å tenke deg hvordan det skulle være når det var omvendt; hadde du syntes din partner var verdiløs? Selvfølgelig ikke!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har noen ganger tenkt hvordan det må være å være sammen med noen som meg; jeg sitter ofte å lage middag, trenger ofte hjelp med middagslaging og andre oppgaver i huset, sliter med utmattelse og masse mer. Jeg har tenkt at det må være slitsomt, kjedelig. Men det er kun i hodet mitt. Når jeg tar det opp, får jeg høre at det er ingenting som er problematisk med alt dette. Problemet sitter kun i hodet mitt. Å være til hjelp for hverandre, det er naturlig i et forhold. Sammen løser man det som skal løses. Vanskelig? Mange rehabiliteringssenter tilbyr mestringsopphold der også partneren  din er velkommen. Her lærer man sammen mer om mestring, hverdag, sykdom og symptomer.  Kjempebra! Snakk med  fastlegen din om dette. Han kan hjelpe deg med å finne frem til disse tilbud og være behjelpelig med  alt det praktiske rundt det. NRF hadde et samlivskurs for par i fjor. Dette var veldig bra og jeg håper de skal sette opp flere. Følg  med på nettsiden til NRF.  Alt er enklere sammen!

Del dine tanker – del dine følelser – sammen <3

#fibromyalgi #kroniker #revmatisme #smerter #NRF #norskrevmatikerforbund #hverdag #kommunikasjon #sex #samliv

2 kommentarer
    1. Ja dette er så viktig…og ja..det er ikke lett å strekke til på alt..og man får ofte vonde tanker…men som du sier…hva om det var omvendt….hadde jeg brydd meg?! Nei..det hadde jeg ikke…og jeg hadde forstått….Vi er flinke til å dytte oss selv ned….og deppe…Da blir jo alt enda verre…Men ja..det er ikke lett…Flott at du setter lys på dette…Ikke lett for andre å forstå…hvor utmattende det er å gå med smerter 24/7…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg