Hva er din hvilestrategi?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hvordan er det med deg; står du på, helt til du ikke klarer mer – også litt til? Du er ikke alene om det! Jeg leser mye på nett for tiden om utmattelse; hvordan skal vi takle dette? Jeg har  gått et kurs hos psykologene Elin Fjærstad og Torkil Berge, for å kunne lede et selvhjelps kurs for de som sliter med utmattelse. Dette er kjempeviktig! Utrolig mange av oss plages med utmattelse. Det kan oppstå for seg selv, men det kan også være et symptom ved mange kroniske sykdommer. For eksempel ved fibromyalgi og andre revmatiske diagnoser.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har erfart at det er enkle grep som skal til. Før var det sånn at når jeg var i fin form en dag, da prøvde jeg å gjøre alt som jeg ikke fikk gjort da jeg var dårlig. Ååå, endelig fikk jeg vasket badet! Skynde meg opp for å skifte på senger mens jeg ennå har krefter! Også en liten tur; jeg er da i fin form! Dette fungerer ikke for meg. Dette fungerer ikke for noen. Jeg har et annet eksempel: jeg snakket med en dame som likte å få gjort alt av rydding i huset på morgenen. Da var hun helt gåen når hun kom til lunsjen. Men hun følte at hun måtte gjøre det, for å få gjort sine oppgaver. Vi trenger hvile. Du trenger hvile. Jeg trenger hvile. 

Er det så enkelt? Bare å hvile? Ofte er det ikke det. Det er fint når du har bestemt deg for å slappe av på sofaen i en halv time hver dag. Men hvis du ligger der og tenker på alt du skal gjøre etterpå, da blir det bare stress! Ta en oversikt over dagen din, legg inn små hvileskjær. Damen som skulle gjøre alt på morgenen, bestemte seg for å dele opp det hun skulle gjøre. Gjøre noen oppgaver , for så å ta en tekopp over et ukeblad.  Faktisk ble hun overrasket hvor mye hun fikk gjort på denne måten allikevel! Så hva kan du gjøre? Du kan bestemme deg for en liten strikkepause når du kommer hjem fra arbeidet. Sette deg ned og lese en bok før du skal i gang med middagen. Surfe litt på nett når du er ferdig med å vaske halve badet. For eksempel. 🙂 Prøv å finne noe som få deg til å slappe av og få det inn i dagen din. Da går alt så mye bedre!

Kroppen trenger hvile for å fungere – finn din hvilestrategi!

#helse #hverdag #kroniker #fibromyalgi #hvile #utmattelse #NRF #norskrevmatikerforbund #mallemey

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg