Har du søkt om tilskudd til småhjelpemidler?

Dette innlegget er så viktig for mange av oss, at jeg har valgt å legge det ut en gang til. Har du krav på et tilskudd til småhjelpemidler? Finn ut om du har det og hvordan du kan søke! 🙂 Det finnes altså  en tilskuddsordning for rimelige hjelpemidler (småhjelpemidler). En veldig fin ordning der du kan få et tilskudd på kr 2000 til  bruk for å skaffe deg de hjelpemidler du trenger. Nå tenker du sikkert; hjelpemidler, jeg? Ja, det finnes mange små saker som kan gjøre din hverdag enklere. Jeg plages mye med fingrene mine; jeg har skaffet meg bestikk med tjukkere håndtak, ostehøvel som er formet på en bedre måte, flaskeåpner og mye mer! Det er disse små hjelpemidler som er omfattet av denne ordningen. Større saker som puter, madrasser, arbeidsstoler , ogsv går under en annen ordning. Det er mange hjelpemidler som kan gjøre din hverdag enklere! Dette var bare små eksempler!

Nå tenker du på om du har krav på sånt da? Når du har diagnosen fibromyalgi eller andre revmatiske diagnoser, kvalifiserer disse til tilskuddet. Du kan få fastlegen din til å bekrefte at du har behov, om ikke din medisinsk historie ligger inne hos NAV. Hvordan skal du søke? Det skal jeg forklare.

Du går på  http://www.nav.no. I søkefeltet skriver du tilskuddsordning for rimelige hjelpemidler. Da få du opp siden du ser her. Her kan du lese hva ordningen går ut på og der står også at du kan søke en gang hvert fjerde år. På høyre siden, der jeg har tegnet en rød sirkel, kan du klikke deg inn på skjemaet. Du kan klikke på forsiden av skjemaet først også på selve skjema.

Første delen av skjemaet er enkelt. Det går på dine opplysninger. Andre delen, som du ser nederst til venstre, starter med en faglig kontaktperson. Jeg går ikke til spesialist eller fysioterapeut, så under faglig kontaktperson har jeg oppgitt min fastlege. (Etter jeg har informert henne om det!) Hun er da også min oppfølgings og opplæringsansvarlige. I siste delen av skjemaet, som du ser nederst til høyre, kan du skrive litt om dine behov. Jeg har skrevet her at jeg har fibromyalgi og at jeg har begrensninger i hverdagen som gjør at jeg har behov for hjelpemidler. Du kan nevne noen eksempler her. Jeg har også skrevet her at NAV har min sykehistorie inne i systemet. Du trenger ikke å skrive noe i listen over hjelpemidler som ønskes. Jeg gjorde den feilen og ble oppringt av NAV angående dette. De ville bare forsikre seg om at jeg ikke forventet å få hjelpemidler hjem. Fint at de ringte!

Hva nå? Nå er det bare å skrive under, ta med fremsiden (også underskrevet) og postlegge din søknad! Adressen finner du på skjemaet. Om du synes dette høres veldig vanskelig ut, er det forståelig. Det er ikke like enkelt bestandig å sette seg inn i skjema og nettsider. Da kan du ta kontakt med NAV kontoret hos deg, eller med en likeperson i NRF. NRF har likepersoner i alle lokallag og på hjelpetelefon, som er opplært til å hjelpe deg med blant annet  dette! Du finner informasjon om likepersoner nært deg på http://www.revmatiker.no

Lykke til!

#mallemey #NAV #NRF #norskrevmatikerforbund #likeperson #hverdag #hjelpemidler #tilskudd #revmatisme #fibromyalgi #helse

6 kommentarer
    1. Anita Rørnes: Ja, mange som ikke vet om dette! Man trenger ikke ha en diagnose heller, sliter du med ryggen for eksempel eller andre kroniske plager, gjelder det også! Få fastlegen til å skrive at du kan ha utbytte av små hjelpemidler. 🙂

    2. Hei.
      Er det et tilskudd pr. Mnd, år eller hvert 4.år. Takk for info, veldig nyttig for oss kronikere!

      1. Hei Anita! Fikk du noe begrunnelse for avslaget? Mitt beste tips er å få fastlegen til å sette deg i kontakt med en ergoterapeut i kommunen og få hjelp til å søke. Da MÅ det gå bra! Lykke til! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg