Investeringen i det gode liv :-)

Trening – investeringen i det gode liv! Dette var overskriften til et foredrag av en fysioterapeut jeg var og hørte på. Jeg synes dette er så godt sagt og så rett, at jeg måtte bare ta det med meg i dag. Fordi jeg har tenkt å snakke mer om trening i dag. Fordi det er viktig. Når du har kroniske plager i muskel og skjelett, er du avhengig av trening for å få kroppen til å fungere. Vi sammenlignes ofte med idrettsutøvere; vi må jobbe hele tiden med fysikken, psyken og restitusjon. Forskjellen mellom oss og en idrettsutøver er at vi ikke kan legge opp når vi har oppnådd en viss alder. Vi bærer med oss våre plager hele livet. Derfor må vi gjør det rett. 🙂

Da er vi tilbake der igjen; hva er trening? Når du ser på bildet over ser du ikke noe treningsbilde. Jeg gjør det! Her har jeg gått tur i fjellet og tar meg en velfortjent pause. Tur er trening – for meg. Når jeg går, går jeg som oftest i fjellet. Jeg er så heldig å ha naturen rett utenfor døren min og kan ta både korte og lange turer i nærområdet. Det som er så bra, er at det er en god del med motbakker. Uansett hvor jeg går! Dette er styrketrening! På grunn av fibromyalgi sliter jeg med muskulaturen i brystet; jeg blir fort kortpustet. For meg er å gå i motbakke også fin kondisjonstrening. Også er det hodet mitt da…. Jeg har ofte veldig stor behov for å gå meg en tur; for å nullstille hodet, for stillheten, for å bli glad. Alt dette finner jeg der ute!

Her ser du bassenget i Rana! Jeg er på bassengtrening i varmtvannsbasseng to ganger i uken. Det er min medisin! Her får jeg kondisjonstrening med oppvarmingen, styrketrening, balansetrening og uttøying gjennom hele timen. Her finner jeg også fellesskapet. Det er så trivelig! Og er det en gang jeg ikke kommer, blir det lagt merke til. Da blir jeg savnet. Det varmer; både i hjertet og i leddene 🙂

I Rana er vi så heldig å ha fått i gang en sykt aktiv trening. En litt sprækere trening med god musikk, variert program, annen hver uke. Her trener vi styrke, Zumba, dans, cardio kick, boot camp, trening med strekk og mye mer. Det er variert. Og her har du stikkordet mitt! Variasjon! Det er det jeg skulle frem til i dag. Jeg har stor tro på variasjon i trening. Med å trene mye forskjellig, gir du ikke musklene dine noen hvilepute. Med å trene variert blir du ikke så fort lei. Med å trene variert er det lettere å kjenne fremgang. Jeg får ofte høre at jeg er så flink fordi jeg er konsekvent, fordi jeg fortsetter å trene, uke etter uke, år etter år. Jeg gjør ikke dette for å være flink. Jeg gjør dette fordi jeg har godt av det, for kroppen min. Men jeg gjør dette også fordi jeg liker det, fordi jeg har lagt inn variasjon!

Så husk; variasjon i treningen din! Gjør mye forskjellig, gjør det du liker! <3

#trening #helse #syktaktiv #NRF #norskrevmatikerforbund #fibromyalgi #revmatisme #kroniker #bassengtrening #mallemey #hverdag

4 kommentarer
    1. Så flott og i inspirerende du skriver her, og så sant som det er sagt 😊. Takk og ha en fin dag i sola 🌞💕

    2. Det er så sant så sant – takk Marleen for at du setter ord på dette viktige vi alle burde gjør, og som gjelder – all fysisk aktivitet er viktig for ” sinn og skinn “. Fortsatt god kveld. 🤗😘

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg