Fibromyalgi; intensiv trening?

Det er mange spørsmål og mange meninger rundt fibromyalgi og trening. Jeg har lest mye om  temaet og snakket med både leger og fysioterapeuter. Jeg har kommet frem til at det er mange svar. Alle er rett! Fibromyalgi er en diagnose med mange variasjoner. Vi som har fibromyalgi er forskjellig, vår kropp er forskjellig og vi reagerer forskjellig. Også kan vi ha fibromyalgi på mange forskjellige måter. Våre symptomer er forskjellig og selv om det er mange fellesnevner, reagerer min kropp ikke på den måten som din gjør. I tillegg er det store forskjeller  hvor man er i prosessen. Jeg reagerer ikke på samme måten nå  som for 6 år siden. Min kropp reagerer på en annen måte enn for 6 år siden.

Hva skal vi gjøre da? Hvordan skal vi vite hvor mye og hvor intensiv vi skal trene? Hva er bra for oss og hva gjør oss verre? Det anbefales ikke at du bare skal finne ut av dette helt alene. Du skal ikke bare gå i gang med tøff trening og se hvor det fører til. En fysioterapeut er en utmerket samarbeidspartner her. Den har sin faglige bakgrunn og kan finne ut sammen med deg hvordan du kan bruke trening som din medisin. Sammen kan dere justere underveis, tilpasse. Fordi dette er en prosess. Jeg har fått mye hjelp og gode råd på rehabiliterings og mestrings opphold jeg har vært på. Det jeg har lært der har jeg tatt med meg hjem og mye av dette gjør jeg fremdeles!

Selv om ikke alle tåler dette, anbefales det moderat til tøff trening ved fibromyalgi. Anbefalingene har forandret seg gjennom tiden og selv om de ikke gjelder  for alle, er det dette som forskningen har vist; vi skal trene moderat til intensiv . Det er påvist  at om du har en annen diagnose som f.e. M.E., trening kan ha en negativ virkning. For noen av oss med fibromyalgi gjelder dette også. Om du vil finne skånsom og tilpasset trening finner du mange gode eksempler her: https://www.vondt.net/ovelser-for-de-med-fibromyalgi/

Men mange med fibromyalgi har god utbytte av intensiv trening. Kondisjonstrening og styrketrening. Ved å trene frigjør vi endorfiner , som er smertestillende laget av vår egen kropp! Endorfiner gjør at vi føler mindre smerter under og etter treningen og vi blir gladere. Fysioterapeuter anbefaler styrketrening to ganger i uken og kondisjonstrening tre ganger i uken. Også for oss med fibromyalgi. Spesielt for oss med fibromyalgi! Vi trenger trening som medisin! Høres det mye ut? Det er mye! Men her må jeg igjen si: Varier! Tilpasse! Jeg er på bassengtrening to ganger i uken. Der får jeg både kondisjonstrening og styrketrening. Når jeg går på tur i motbakker får jeg både kondisjonstrening og styrketrening. Hva med smerter? Når jeg gjør styrkeøvelser hjemme, de som jeg har lært av fysioterapeuten, kan jeg få vondt etterpå. Det er treningssmerter! De går over! Når de ikke går over og varer i flere dager, er det er tegn at jeg har trent for tøff. Da må jeg tilpasse litt. Med styrketrening må du være litt mer forsiktige enn med kondisjonstrening. Kondisjonstrening trenger vi også! Vi trenger dette for hele systemet vår, men spesielt hjertet og blodårene trenger denne treningen. Tøff kondisjonstrening? Da klarer du ikke å snakke mens du trener!

56 dager til Helse Camp!

Jeg håper du har fått noen gode tips om trening som medisin i dagens innlegg. Jeg prøver å oppsummere råd fra fagpersonell og forteller dere i tillegg hvordan dette fungerer for meg. Jeg synes dette med trening kan være vanskelig. Ingen dager er like! Det som fungerer i dag, gjør det kanskje ikke i morgen! Vi må bli kjent med kroppen vår. Ta tiden til hjelp. Jeg har brukt mange år til å komme der jeg er dagen i dag. Vi må prøve, feile, tilpasse og prøve på nytt. Men ikke minst: Vi må leve! Vi må ha det godt! Derfor: Du må finne trening du liker! Gjør det du liker best; da kan du få det bra!

Har du vært innom facebooksiden min? Finn Mallemey. Lik siden! Da får du oppdateringer når jeg har lagt ut nye innlegg og du kan komme enkelt i kontakt med meg. Jeg ønsker alle dere en fin dag! <3

6 kommentarer
    1. Du er så flink å forklare det enkelt..og riktig…for ja..det kom en ny forskning som viste at vi med fibro skulle “brenne” ut smerter ved å trene hardt..men dette gjeler ikke alle….noen får alt for mye melkesyre, og har vansker med å kvitte seg med det…der er jeg….Man må finne det som fungerer for hver enkelt…Flotte tips!

    2. Hva mener du med 56 dager til Helse Camp – skal du ned igjen? Har forstått at vi med fibromyalgi må betale selv. Ikke sant?

      1. Hei Astrid! Nei, jeg skal ikke på Helse Camp igjen i år! Innlegget jeg la ut i dag, var fra i fjor. Derfor ble det med.
        Det du tenker på er kanskje behandlingsreiser? Det har vi med fibromyalgi ikke krav på. Jeg var på Helse camp på Rauma Sol i Spania. Og ja, det må man betale selv. Men det var verdt det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg