Vi trenger å tilpasse oss!

Er det mye i livet ditt som du likte veldig godt før, men du ikke klarer lenger på grunn av plagene dine? Blir du lei deg for det? Jeg også! Livet endrer seg når vi får  en kronisk sykdom. Noe som var en enkel sak før, kan bli en stor utfordring og medføre mye smerter. Hva skal vi gjøre? Hvordan skal vi beholde humøret  og motet? Jeg ser ikke problemer, jeg ser etter løsninger! Dette er kanskje ikke bare enkelt, men dette er innstillingen vi må ha! Om du ikke kan gå en fjelltur på ti timer med en dårlig rygg og dårlige ankler, klarer du kanskje en tur på tre timer? I litt enklere terreng? Det er nettopp dette jeg vil frem til; se etter løsninger, tilpasse det du ønsker å gjøre. Få det til! Oppleve mestring!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har vært på tur. Flere dager i naturen, flere dager uten mobildekning. Herlig! Og veldig bra for meg, fordi jeg er ofte litt for mye på nettet. 🙂 Jeg liker å være på tur med lavoen. Pakke sekken og komme meg av gårde. Det kan jeg ikke gjøre lenger! Jeg har prøvd flere ganger de siste årene og blitt skuffet og lei meg gang på gang. Fordi jeg får vondt i ryggen av å sitte lenge uten noe støtte i ryggen. Jeg trenger en stol. Jeg får vondt i kroppen av å ligge på et liggeunderlag på bakken. Jeg trenger en (felt)seng. Dette og flere andre (små) problemer har gjort at  turene mine ble avbrutt flere ganger etter bare en natt ute. Skulle jeg bare gi opp? Nei! Jeg tilpasset! Vi pakket masse i bilen; stoler, feltsenger, tepper, kajakk og mye mer; alt som er praktisk og kan hjelpe meg med å være ute i fjellet og i lavoen. Alt for en vellykket tur! Vi satte opp campen ved siden av bilen. Fordi vi  ikke har mulighet  å bære alt jeg trenger. Der var basen vår klar!  Jeg var klar til flere dager ute og mange fine turer i vår vakre natur !

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det ble noe herlige dager! Kroppen var på lag, været var på lag, jeg var på lag! Dette er opplading for meg! Jeg føler at jeg har fått ny energi. Jeg har gått, jeg har padlet, jeg har grillet, jeg har hørt på stillheten og jeg har bare vært meg. Nå kan høsten og vinteren bare komme! 

Dette er bare et eksempel på hvordan vi kan tilpasse oss. Da jeg kjøpte kajakk, måtte jeg tenke komfort. Jeg trenger en kajakk med støtte i ryggen. Den fant jeg. Det fungerer! Men vi må tilpasse oss i hverdagen også. Jeg kan ikke stå ved komfyren så lenge. Jeg har skaffet en arbeidsstol, så jeg kan sette meg når jeg trenger det. Jeg klarer ikke bestandig å bøye meg for å feste bandet på hunden. Da får jeg henne til å hoppe på en stol! Små eksempler på hverdags tilpassinger.  Hvordan er din hverdag? Hva kan du gjøre for en enklere hverdag? Ikke se etter problemer! Se etter løsninger! <3

66 dager til Helse Camp!

#helse #mallemey #trening #tilpassing #mestring #ute #naturen #tur #helseministeriegetliv #kroniker #revmatiker #fibromyalgi #hverdag #løsninger #fjellet

2 kommentarer
    1. Ja det er så viktig…å gjøre det man klarer, og ikke hele tiden strebe etter å klare alt alle andre klarer…man må innse sin begrensning, og leve deretter….Etterhvert så venner man seg litt til det…Så bra du fant din måte å campe på…Så bra! Flott innlegg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg