Herlig ferie?

Sankthans i går, nå er det ferietider! Gleder du deg til ferien? Jeg vet at det ikke er like enkelt for alle å være på ferie , å ha ferie, eller å ha feriegjester. Og det kan gi oss dårlig samvittighet igjen! Nå som det er skoleferie og ungene har fri hver dag, mister du noe av rutinene dine. Om du har vært vant til å gjøre alt i et rolig tempo på formiddagen, er det nå noen som forventer at du er der, stiller opp. Og selv om kroppen kan fungere litt bedre om sommeren, kan dette være litt tungt for deg. Å ha feriegjester er veldig hyggelig, men det kan være vanskelig også . Du har fått  besøk av noen som har andre rutiner enn deg, noen som trenger oppvartning, sitter oppe lenge, står opp tidlig,  alt du ikke har vært vant til. Det kjennes på kroppen! 

Hva skal du gjøre? Kommunikasjon er nøkkelordet her! Først og fremst trenger du en dialog med de du bor sammen med. Avklare forventninger. Selv om det kan være vondt å snakke om det, vanskelig å vise hvordan du har det, trenger de du bor sammen med å vite hvordan du har det. Hva kan de gjøre så alle får det bra i ferien? Lag en plan sammen! Ungene liker å bli involvert, de liker ofte å vite at de kan bety noe for deg. Når det gjelder gjester; her trenger du også en plan! Og du trenger allierte. Er dere flere i familien, er det hjelp å få! Uansett er  er kjempeviktig å ha en god dialog med gjestene dine. Selv om det også her kan være vanskelig å vise hvordan du har det, hva du plages med, trenger dine gjester å vite litt for å forstå hvordan du har det. Da kan dere løse det som må løses sammen! Sammen kan dere ha en plan for feriedagene, så de blir trivelig for alle . Alle fortjener å ha det best mulig i ferien!  Du, din familie og dine gjester!

Hva med å være på ferie? Det trenger ikke å være like enkelt heller! Jeg har snakket med en dame som nesten hadde avlyst hele ferien sin. Hun hadde sagt til mannen sin at hun ikke skulle være med i år. Hun syntes det ble for vanskelig. I mange år har hun og mannen sin reist på ferie med en vennegjeng. Veldig trivelig; gjøre ting sammen, spise sammen, vær på tur sammen, shoppe, alt mulig! Men nå som hun hadde fått muskel og skjelettplager, samtidig som hun var plaget av utmattelse, syntes hun det var vanskelig å reise på ferie sammen med gruppen. Erfaringer fra siste ferieturen var ikke så trivelig. Selv om hun hadde forklart litt om hennes helse, følte hun seg som en byrde. Selv om gruppen ønsket å ta hensyn, var det tungt med sene middager, lange turer og mye sosialt. Hun var utslitt etter ferien! Dette er sårt. Men vi kjenner oss igjen her… Jeg liker å bo på hotell. Men jeg sliter ofte litt med frokosten. Å være oppe før et bestemt tidspunkt, å stå i matkø i de store hoteller nesten før dagen min har startet, er ikke like lett hver dag. Når jeg da har vært på en byvandring dagen før, ønsker ikke ryggen min å være med på festen! Da trenger jeg hjelp. Om jeg liker det eller ikke. Eller jeg velger en romantisk frokost på rommet. <3 En annen mulighet er å leie seg en leilighet der man styrer alt selv. Fin løsning!  Jeg skal på båtferie i år! Enkelt og greit, her styrer jeg  mine dager selv. 🙂 Bare været er med….

Det er ingen oppskrift  på en fin ferie. Viktig er at du finner det som passer for deg. Å gjøre noe som gir deg feriefølelsen, noe som får deg til å slappe av. Det trenger ikke å være storveis. Det enkle er ofte det beste. En av ingrediensene er kommunikasjon. Du er avhengig av god kommunikasjon! Snakke med de du bor med, snakke med dine gjester, snakke med de du reiser med. Fordi alle skal ha det fint i ferien. Fordi vi fortjener det! <3

#mallemey #helse #ferie #reise #revmatiker #kroniker #norskrevmatikerforbund #fibromyalgi #utmattelse #hverdag #mestring #helseministeriegetliv #kommunikasjon 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg