Virker det for deg?

Det er mange kosttilskudd på marked. Vi blir anbefalt bruken i media, men også fra de som er rundt oss. Det er flere typer man kan ta for å påvirke hverdagen med fibromyalgi; de skal gjøre formen bedre og lette på symptomer. Tar du noen? Virker det?

Linda Kvæl, Marianne Molin og Ida Løchting har gjennomført en studie der de undersøkte bruken av kosttilskudd ved pasienter med fibromyalgi.

Studien er publisert i en artikkel i tidsskriftet Nutrients. De har undersøkt bruken av kosttilskudd ved fibromyalgipasienter og kunnskapen rundt kosttilskudd. Hyppigst bruk var det av Omega-3, magnesium og vitamin-D. Og ja, noen systematiske oversiktsartikler viser at disse har gitt lovende funn, men kvaliteten på disse er lav og preget av usikkerhet.

Konklusjonen er at vi bruker mye penger på kosttilskudd, mens effekten er usikker. Vi synes det er utfordrende å vurdere helsepåstander i media og det kan være behov for tiltak som kan fremme informerte valg om kosttilskudd ved personer med fibromyalgi.

Hva skal vi gjøre i mellomtiden?

Vi skal stole på oss selv!

Kanskje du bruker noe som fungerer for deg. Fortsett med det! Men vær sikker på at det derfor du bruker det og ikke fordi du har lest at det skal være bra eller kollegaen din har anbefalt det. Prøv om det virker! Kosttilskudd er dyr og du vil ikke kaste bort penger på noe som ikke virker.

Livsstil. Det er den som er det aller viktigste! Din aktivitet, ditt kosthold, dine søvnvaner og din innstilling til hverdagsmestring. Det betyr alt!

Råd i forhold til kosttilskudd? Spør legen din! Legen kan råde deg hva som er anbefalt og tar blodprøver for å avdekke hva du mangler. Fagråd!

Les hele artikkelen og få linken til studien her

 

2 kommentarer
    1. Det er lurt å snakke med lege ang kosttilskudd 🙂
      Jeg tar C vitaminer og omega 3. Tran tar jeg enten flytende eller i kapsler… mest kapsler. Både fordi jeg vet det er sunt og fordi jeg tenker det hjelper på kolesterolet. Vi er en hjertefamilie… og kreftfamilie. Cvitaminer er bra!
      Men i forhold til fibromyalgi tar jeg ingenting… men kanskje det hjelper på det også… Her er jeg bare bevisst på at om jeg spiser sukker så trigger det betennelsen i kroppen. Sukker er mat for det… Men lett å glemme og jeg glemmer det stadig vekk…

      1. Du er inne på noe veldig viktig, Mette! Sukker er mat for betennelser i kroppen. Det er ikke bare noe vi tror, det er vitenskapelig bevist. Så dette må vi huske, ja! Men jeg er helt enig med deg at det er lett å glemme seg bort! 😉 Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg