Treningsmål

Selv om vi havner i kjelleren av og til; noe som følger med på et liv som kroniker, vet vi at vi kommer oss opp igjen! Det går over! Og noe som er veldig viktig ved muskel og skjelettplager, er trening. Om vi liker det eller ikke; vi trenger trening for å styrke våre muskler og ledd. I tillegg til å ha en aktiv hverdag. Det er viktig å holde seg i aktivitet og det er ofte små grep som skal til for å få inn litt mer hverdagsaktivitet. Ta trappene istedenfor heisen, gå av bussen litt før, ta sykkelen til butikken om du kan, kom deg ut i friluft og mye mer. Disse hverdagsaktiviteter hjelper på at vi blir mindre stive i kroppen vår, så vi klarer å fungere på en bra måte. Men vi trenger mer! Vi trenger både styrke og kondisjon!

Hva trenger du? Trenger du motivasjon til å komme i gang med treningen? Eller trenger du motivasjon til å fortsette med treningen din? Jeg synes jeg har trent bra det siste året. Jeg har erfart at trening fungerer som smertestillende for meg. Jeg får mindre smerter av å trene. Dette har ført til at jeg har klart å slutte med mine medisiner! Det er jeg fornøyd med! Men da jeg var på Helse Camp i november i fjor ( du finner innleggene om Helse Camp under kategorien trening øverst i  menyen) har jeg kjent på kroppen at jeg får det enda bedre av mer intensiv trening. Jeg har trent kondisjon for hjerte, lunger og blodkar og jeg har trent styrke for mine muskler og ledd. Men jeg har vært litt  forsiktig. Etter å ha prøvd å trene med mer intensitet, har jeg oppdaget at jeg faktisk tåler godt litt mer action! Og etterpå har jeg kjent at det har mer effekt! Det er bra for minn kropp!

Så mitt treningsmål for første delen av 2019 er å trene med mer intensitet. For å gjøre målet mer spesifikk sier jeg skal trene kondisjon og styrke to ganger i uken, at jeg skal bruke tøffere treningsprogram , de som er mer krevende og de som gjør meg mer svett og sliten. ( jeg bruker appen My Workout) Jeg går rett og slett et nivå opp! For å gjøre målet tidsbegrenset sier jeg at jeg skal ta en vurdering og evaluering i slutten av mars. Jeg blir glad av treningen, samtidig som det er min smertemedisin, så å jobbe med dette målet er attraktiv! I tillegg skal jeg fortsette med min hverdagsaktivitet og andre treninger. Bassengtrening, sykt aktiv,  turgåing, husarbeid, spasertur til byen og mye mer! Alt dette skal gi meg energi og overskudd til mine oppgaver i hverdagen. Klarer du å sette deg et mål? Prøv!

Jeg er kjempeglad for at det er så mange som ønsker å lese bloggen min! Jeg elsker å skrive og har et stort ønske å kunne hjelpe andre med muskel og skjelettplager. Jeg håper bloggen min kan være litt til hjelp i en hverdag med  kroniske plager. Kanskje jeg kan hjelpe nettopp deg? Du kan følge bloggen min ved å finne facebooksiden mallemey, du finner linken øverst. Lik siden! Siden jeg startet med bloggen har jeg fått lov til å dele mine innlegg på mange facebookgrupper der revmatikere og andre med muskel og skjelettplager  er inne på. Jeg sender en stor takk til alle administratorer som har gitt meg lov til det. Jeg må kanskje dele litt mindre der i fremtiden, men håper dere vil fortsette med å dele mine innlegg! Det betyr veldig mye og hjelper meg med å nå enda flere med en kronisk hverdag. Så tusen takk for at dere liker, kommenterer og deler! <3

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg