Syk og aktiv

Hvordan blir det med vår aktivitet når vi har fått fibromyalgi? Kan vi være i arbeid? Kan vi være sosial? Kan vi trene? MÅ vi trene?

Mange spørsmål som kommer i hodet våres når vi får diagnosen. Men dette er faktisk spørsmål som går igjen, spørsmål vi aldri blir helt ferdig med. Spørsmål der svarene kan være forskjellig hver gang du spør. Ulike svar fordi fibromyalgi er en diagnose som er forskjellig fra dag til dag, uke til uke, år til år. Ulik og uforutsigbar. Noe som kan være tungt og vanskelig.

Hva kan vi gjøre for å beholde motet? Hvordan skal vi forholde oss til vår hverdag og vår kropp?

Aktivitet er nøkkelen for meg.

Jeg fikk diagnosen 12 år tilbake. Jeg er sykepleier og hadde et stort ønske om å stå i arbeid, men klarte det ikke. Det var en stor sorg. I etterkant har jeg prøvd litt forskjellig frivillig arbeid, men fant ikke noe som fungerte sammen med min kropp og min helse. Helt til jeg ble medlem i Norsk Revmatikerforbund! Å være tillitsvalgt har endret livet mitt!  Det har ført mye og ny aktivitet inn i mitt liv! Det gir meg så mye!

Jeg starter her fordi aktivitet betyr så mye forskjellig! Aktivitet er mer enn bare trening. Du kan være aktiv i arbeid, være sosial, lære noe nytt, gjøre husarbeid, hagearbeid og mye, mye mer. Og alt er viktig i din hverdagsmestring, viktig i ditt liv, i forhold til din helse.

Jeg opplever at jeg har det bedre når jeg er i aktivitet. Det fører tankene mine bort. Bort fra vonde tanker og faktisk også litt bort fra mine smerter og utmattelsen. Jeg føler litt mestring og blir lettere til sinns. På dager med mye sykdomsaktivitet kan aktiviteten begrense seg, på gode dager kan jeg øke aktiviteten. Men selv på vonde dager passer jeg på å legge inn litt aktivitet. Samtidig må jeg si at min aktivitet nå, er veldig annerledes enn 12 år tilbake. Jeg klarer mer nå, har bygd på litt og litt over tid. Lang tid, mye prøving og feiling, mye tålmodighet, mange tårer, men også mestring etter hvert.

Hva er aktivitet for meg?

Litt av alt!

Det er viktig for meg å gjøre noe jeg liker. I mange år har jeg deltatt på bassengtrening i lokallaget mitt. Det har betydd mye for min helse! God og skånsom trening for hele kroppen, samtidig som det var sosialt og jeg traff mange andre med noen av de samme plager som jeg. Trening jeg så frem til hver uke!

Nå har jeg flyttet ut av byen og måtte finne på noe annet. Jeg løper! Og jeg liker det! Mest av alt er jeg imponert og stolt over at jeg klarer det. Jeg, med min kropp, min helse, kan løpe! Jeg har passet på å bygge opp sakte, løper på en tredemølle med god underlag og gode sko. Tilpasser øktene etter formen. I tillegg trener jeg styrke. Fordi jeg har kjent på viktigheten av sterke muskler og en sterk kropp. Sterke muskler takler smertene på en bedre måte, synes jeg. En sterk kropp er bedre rustet mot utfordringer. Men også med styrketrening må jeg tilpasse etter formen.

Viktigst av alt, det som går igjen hver dag, er mine turer. Korte turer, lange turer, byturer, fjellturer, turer alene, turer med andre. Være ute! Dette er min absolutt viktigste aktivitet. Noe jeg kan gjøre overalt, om jeg er hjemme eller borte. Mine turer gjør meg glad; det er herlig å kjenne vinden i ansiktet, herlig å kunne være stille, kjenne på nået, bare være meg. DA lader jeg batteriene!

Hva er din beste aktivitet? 💜

 

2 kommentarer
    1. Det å komme seg ut er blitt min medisin. Dette innlegget minnet meg også om styrketrening. Der skal jeg legge inn støtet nå. Takk for påminnelsen! Ønsker deg en fin dag ☀ Klem 🌸

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg