Dine mål betyr alt!

Jeg har skrevet mye om våre mål. Mål er viktig i vår kroniske hverdag, men har du tenkt over at alle jobber frem til sine mål? Å sette seg mål er viktig for alle; unge og eldre, kronikere og friske folk, absolutt alle! Da snakker jeg om alle områder i vår hverdag; kosthold, trening, husstell, fritid, sosialt, det gjelder alt!

Og det fungerer! Hvordan?

Belønning!

Det vi gjør med våre husdyr, er faktisk veldig viktig for oss selv også! Vi blir belønnet eller belønner oss selv når vi har oppnådd våre mål. Det kan være store mål, men også mindre mellom-mål.

Vi ser det mer og mer i samfunnet. Vi blir belønnet av butikker for å ha handlet der, vi blir belønnet med bonus når vi har handlet så  og så mye, vi kan samle stempler eller klipp når vi når forskjellige turmål, skrive våre navn i en turbok om vi når målet, vi kan svømme for et mål og være med i trekning av en premie, vi kan samle på toppturer, vi får en medalje når vi gjennomfører for eksempel et løp og mye, mye mer.

Og det fungerer! Ikke bare for å nå de store mål, men også ved små delmål gjennom dagen din!

Jeg kan gi deg noen eksempler fra min hverdag.

Jeg trener med en app som heter Ifit. Der har jeg mulighet til å gjennomføre en eller flere utfordringer hver måned. Klarer jeg det, så får jeg  kjøleskapsmagneter i posten. Og gjett om jeg blir glad når de kommer! 🙂 Jeg skriver mine turer som er lengre enn 1 time i en turbok hjemme. Målet hvert år er å klare flere enn året før. Belønningen er min stolthet og mestringsfølelse! Når jeg løper og det kjennes tungt, setter jeg mål på 5 minutt. Klarer jeg de neste 5 minutt, blir jeg veldig glad, så 5 minutt til! Hovedmålet er å gjennomføre dagens økt; da kan jeg være kjempestolt! Belønningen er god-følelse i kropp og sjel. Min måte å klare å fullføre tunge økter! Og klarer jeg å jobbe med min trening hver uke hele året, skal jeg kjøpe nye joggesko i januar. En herlig belønning! Jeg var stolt da jeg gjennomførte NLP kurset og besto eksamen i vår, men jeg ble enda mer stolte da jeg fikk sertifikatet med det fine gullstempelet hjem i postkassen, helt fra USA!

Men jeg har også hverdagslige mål. Denne uken er målet å vaske badet og holde huset på stell. Neste uke er det sengeskift, ogsv. Min måte å fordele husarbeid. Målet kan også være en kort tur hver dag, kanskje et kafetreff hver måned, en time med egentid tre ganger i uken og mye mer! Belønningen her er viktig mestring i hverdagen og mindre utmattelse.

Ingen skam å snu! Mål kan endres og justeres! Ser du at du ikke kommer i mål denne gangen? Ingen problem! Juster målet ditt, så det bli oppnåelig. Oppstår det noe som stopper deg? Ny dag, nye sjanser!

Hvordan har du det i din hverdag, hva er dine mål? Dine belønninger?

Du kan lese mer om arbeid med våre mål i kategorien mål øverst i bloggen her.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg