Budsjettforhandlinger

I disse tider er både regjeringen og kommunene i full gang med å sette opp budsjettet for 2019. Jeg var på FFO(Funksjonshemmende Felles Organisasjon) konferanse  denne helgen og fikk lagt frem forslag til budsjett for Rana Kommune. Her var det store investeringer planlagt og som følge av det blir det nødvendig å foreta store omstillinger(les innsparing) i kommunen. Det fikk meg til å tenke på mine egne budsjettforhandlinger…

Jeg er årlig i budsjettforhandlinger med kroppen min. En krevende motpart (eller samarbeidspartner?) å forhandle med! I årene jeg har vært syk, har budsjettene mine gjennomgått store omstillinger. Jeg har disponert mindre energi og måtte tilpasse min hverdag etter det. Jeg har sett behovet for økt tidsbruk på vedlikehold. Vedlikehold av en kronisk kropp og sjel krever både tid og krefter. Det blir det store innhugg i budsjettet av! På grunn av smerter og energimangel krever min kropp daglig trening. Trening som medisin for mine smerter og trening som påfyll av energi. Trening kreves også for å opprettholde mestringsnivået mitt. Jeg må trene mental styrke. På denne måten klarer jeg å beholde balansen i mitt indre. Min balanse i hverdagen. I tillegg til alt dette er restitusjon en stor post på budsjettet. Jeg trenger hvile. Både kropp og sjel trenger hvile; noe jeg trenger å plassere på forskjellige kontoer så ikke innskuddene blir for store. Jeg disponerer min tid selv fordi jeg ikke klarer å være i arbeid. All min tid går med å opprettholde balansen;  vedlikehold, mestring og mental styrke.

Så hvordan blir budsjettet mitt for 2019? Jeg må ta noen valg. Også jeg ønsker å investere. Jeg ønsker å investere tid i bloggen min. Den fungerer som et bra fond for meg. Med å investere tid i bloggen, får jeg tilbake  utrolig mye glede, stolthet og egenverdi. Jeg ønsker også å investere tid i å være tillitsvalgt. Dette er også noe som gir masse glede og overskudd.  For å  kunne gjøre en god jobb her, må jeg begrense antall verv jeg har. Blir belastningen for stor her, blir balansen i hverdagen min feil. Sånt blir det underskudd av. 🙂 Samtidig ønsker jeg å investere i familielivet mitt. Jeg vil skape overskudd ved å være tilstede, jeg vil oppleve naturen, jeg vil finne glede sammen med mine nærmeste. Dette bør gi god avkastning og sørge for pluss i balansen min.

Hva med det materielle? Jeg ønsker å gjøre investeringer her også. Men da kaller jeg det drømmer. Jeg drømmer om et bedre tilpasset hus, en annen båt, en liten hytte på fjellet og lange ferier. Og for disse drømmer må vi omstille(les spare) lenge før de kan plasseres i budsjettet. 🙂

Nå skal jeg finpusse på budsjettet mitt. Det er hos meg som det er i staten og i kommunene; et budsjett blir ikke godkjent over natten. Det må innarbeides i systemet mitt, jeg må finne motivasjon, inspirasjon og gjennomføringsevne. Så får vi revidere igjen i slutten av 2019 og legge grunnlaget for et nytt budsjett! 🙂

Hvordan blir budsjettet ditt?

4 dager til Helse Camp!

#helse #mallemey #blogg #budsjett #trening #helseministeriegetliv #mestring #energi #utmattelse #mestring #kroniker #revmatiker #balanse #hvile #tilpasse

8 kommentarer
    1. Så flott skrevet…og sammenlignet..for ja..det er et budskjett som må følges, og da får man det bedre…Jeg føler jeg har funnet en fin balanse..men innimellom ryker den…men det er vel helt vanlig..hihih i alle budsjett…Ha en god søndag!

    2. Kjempebra skrevet! Det er så bra når en føler at budsjettet er i balanse og det meste fungerer bedre! -Så får en bare krysse fingrene og håpe at det ikke kommer en ny «regjering» (sykdom eller endring i livssituasjon) som snur opp ned på det og gjør at en må endre budsjettet igjen 😉

    3. Lisbeth: Ja, det kan være slitsomt med ny regjering eller noen som vil være med i regjeringen! 🙂 Håper du klare å holde budsjettet ditt i balanse! Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg