Tuller du?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg har snakket mye om vår hverdag som kroniker. Ofte en tung hverdag. Hva gjør du for å overleve i hverdagen? Hvordan gjør du dagen din litt lettere? Jeg synes humor og latter er viktig i hverdagen! Jeg trenger å smile, jeg trenger noe som får tankene mine bort fra det vonde og vanskelige. Det skal ikke så mye til for å få frem et smil hos meg. Jeg koser meg skikkelig når hundene får sin daglige tulltak og springer som gærninger etter hverandre i stuen. Stor underholdning! Sist  jeg var på sykt aktiv treningen,  trente vi  kondisjon og koordinasjon. Vi prøvde alle sammen så godt vi kunne, men det går ikke like synkront bestandig. Vi flirte litt av oss selv, men da instruktøren gjorde en feil og alle gikk feil vei, da hadde vi det skikkelig artig! Det ble en herlig time der alle var i godt humør når vi var ferdige.<3  I bassenggruppen har vi flere deltagere som har bekhterev . De har en helt egen humor. De bruker å si at de kjenner igjen folk på sine sko! (de har ofte en litt bøyd stilling) Dette er flere eksempler på å bruke humor og ikke ta seg selv og sine plager så høytidelig. Vi trenger å smile, vi trenger å le, vi trenger noe som gjør dagene vår lettere! Hva får deg til å smile? 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi kan fastslå at humor og latter får frem smertestillende stoffer som vår egen kropp produserer. Når vi blir glad, skjer det noe i kroppen som skyver smertene litt i bakgrunnen. Dette er bare et eksempel på hvordan vår omgivelse påvirker vår sykdomsopplevelse og våre smerter. De som er rundt oss betyr mye og kan være til stor hjelp i prosessen til en bedre hverdag. Men også hvordan vi oppfatter oss selv betyr mye. Det viktigste er å vite at våre smerter og vår sykdomsopplevelse KAN påvirkes! Et annet eksempel er trening, der kroppen vår frigjør endorfiner som virker smertestillende. Vi trenger mye av de!

Denne uken leste jeg en artikkel der en kirurg kom frem til konklusjonen at mange med smertelidelser og fibromyalgi kunne bli helt bra og komme ut av uføret ved hjelp av flere operasjoner. Jeg ble lettere overrasket og var spent å lese hva dette gikk ut på. Jeg ble litt skuffet der! Legen kom frem til at mange smerter ved smertelidelser og fibromyalgi oppstår på grunn av nervesammenklemminger. Trening skulle gjøre dette mye verre, mens en eller flere operasjoner kunne løse problemene. Veldig bra å kunne hjelpe mange som har plager på grunn av disse nervesammenklemminger. Men dette har ingenting med fibromyalgi å gjøre. Jeg vil si at fibromyalgi er  mye mer enn enkeltplager. Fibromyalgi er kompleks og pasientene har mange forskjellige symptomer. Symptomer som utmattelse, søvnproblemer, konsentrasjonsproblemer, smerter som flytter på seg, hukommelsesproblemer, hodepine og mye mer. Symptomer som er forskjellig sammensatt for hver pasient. Det er nettopp  mangfoldet av symptomer som gjør det så vanskelig å sette en diagnose. Og det er derfor legene er gått over til diagnosekriterier som er helhetlig og omfatter mer enn enkeltpunkter. Men forskning er viktig og jeg er veldig glad for at det pågår så mye forskning av fibromyalgi, diagnostisering og behandling. Det gir håp for fremtiden. Jeg fortsetter å følge med! 

24 dager igjen til Helse Camp!

#helse #hverdag #smerter #forskning #humor #glede #smil #le #kroniker #fibromyalgi #helseministeriegetliv #revmatiker #trening #mestring #diagnose #operasjon #mallemey #symptomer #tull

4 kommentarer
    1. Ja en latter forlenger livet…og gir endorfiner som letter litt på smerten..MEN så var det det å finne latteren i alt det sørgelige da…..Prøver..men jammen ikke lett….hihih..Nervesammenklemning ja…Det syns jeg kunne hørtes riktig ut på noen av smertene…Men nei..ikke på alt…Vi har mye sammensatt og mye som også kommer av feilbruk av kroppen over tid…Flott skrevet! Ha en god og “latterfull” søndag!

    2. En god latter forlenger livet! <3
      hehehe man må ha humor og le litt av seg selv på godt og vondt.
      Trening er den beste medisin tenker jeg. De sier trening hjelper mot alt, det letter et sinn opp fra depresjon og endorfiner gjør oss glade og vi vil mere. Jeg har troen på bevegelse =god helse <3
      Pluss latter og glede!

    3. Så fint at du har lyst til å blogge. Oppløftende for oss andre som ikke orker. Fint skrevet. Gjorde meg glad. Hilsen Anne

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg