Don`t delay – connect today!

Fredagen var den internasjonale revmatikerdagen. Dagen som skal gi ekstra oppmerksomhet til alle som har revmatiske diagnoser og muskel og skjelettplager. Årets tema er tidlig diagnostisering. Kjempeviktig! Hvorfor er det så viktig å få en tidlig diagnose? Fordi du har alt å vinne på å komme i gang med rett behandling, medisiner og trening så fort som mulig! Ved mange revmatiske diagnoser kan de rette medisiner utgjøre så mye at det innebærer et nytt liv for pasienten. Men også ved diagnoser som fibromyalgi er det viktig å få diagnosen på plass. For alle diagnoser gjelder at du  trenger å  lære mer om dine plager, vite mer om dine rettigheter og hva du har krav på, komme i gang med prosessen som du må gjennom for å få en bedre hverdag og komme i gang med rett trening. Du trenger en diagnose.

Er det så enkelt? For mange er det ikke det! Mange opplever å ikke bli trudd av legen. De går lenge uten å få en diagnose. Alt for lenge! Les Cecilies historie her: https://www.revmatiker.no/cecilie-kjemper-for-a-fa-diagnose/ Hva kan man gjøre? Ha tro på deg selv! Først og fremst må du ta kontakt med legen for å få lagt frem dine symptomer. Don`t delay! Connect today! Ikke vent! Ring i dag! Krev å bli tatt på alvor, fordi din helse er viktig! Men det er vanskelig og det er tungt å være i denne prosessen. Jeg gikk `bare` to år før diagnosen var på plass. Men jeg synes det var vanskelig og hadde mange tanker. Tanker om hva det kunne være, tanker om det bare var tull, tanker om fremtiden, tanker om alt mulig! Dette var ikke bra for smertene og formen min! Jeg ble glad for å få en diagnose, selv om jeg syntes fibromyalgidiagnosen var `tullete`. Men nå kunne jeg få vite mer om mine plager, få vite mer om behandling og muligheter. Nå kunne livet mitt, som var satt på vent i to år, fortsette….

Connect today! For meg betyr det også Norsk Revmatikerforbund. Da jeg var i samtale med en journalist her om dagen, fortalte jeg at det var vanskelig å få mine nærmeste til å forstå hvordan jeg har det. Fordi jeg knapt forstår det selv. Da bemerket hun at det må føles  ensom. Det kunne ha vært det. Men  jeg har felleskapet i NRF ! Det betyr alt! Jeg tenker ikke alltid over det, fordi det er en del av hverdagen min; bassengtrening, sykt aktiv trening, møter og masse annet. Mitt liv hadde ikke vært det samme uten. Her har jeg fått hjelp i prosessen til en bedre hverdag med mine plager, her møter jeg inspirasjon til trening,  her finner jeg svar på mine spørsmål, her er det mange som forstår hvordan jeg har det uten at jeg trenger å si noe. Her skal jeg være! Er du medlem? Meld deg inn nå! Det er verdt det! 🙂

31 dager til Helse Camp!

#helse #mallemey #norskrevmatikerforbund #worldartritisday #tidligdiagnose #etbedrelivmednrf #helseministeriegetliv #hverdag #trening #revmatisme #kroniker #diagnose #smerter #fellesskap #sammen #connecttoday

4 kommentarer
    1. Fikk meget sen diagnose. Legene så seg blind på at yrket mitt var belastende (ballettpedagog) og ble aldri utredet. Er ufør i dag bare 51 år.

    2. Elisabeth Thingstad Larsen: Det er trist å høre! Sånn skal det ikke være! Håper du klarer å ha en bra hverdag nå, til tross for dine plager. <3

    3. Ja det var godt sagt av den journalisten…at man kan føle seg ensom….For selv med diagnosen syns jeg at jeg kan føle meg usikker..for det er jo ikke noe som kan vise at man har fibro!! Man har ikke noe håndfast….så…en vanskelig diagnose syns jeg….Skal virkelig melde meg inn på ny året…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg