Du er perfekt!

Perfeksjonisme ; er det en bra egenskap eller noe som sliter på oss? Vi mennesker og spesielt damene, er ofte veldig opptatt av at alt skal være så bra. Helst enda litt bedre. Jeg opplever  at mange som sliter med kroniske plager, har mye av dette perfeksjonisme. Vi føler at vi ikke er så bra som alle andre og prøver å overkompensere. Alt vi gjør skal være veldig bra, litt bedre, eller aller best! Det er nettopp dette som stjeler mye av energien vår! Dette møter vi i hverdagen vår hele tiden, i mange grader.  Stort og smått. Jeg gjør det også! Jeg liker å ha huset i orden når helgen kommer; alt skal være på stell. Når jeg har vært på runde med støvsugeren,  bruker jeg å vaske gulvene. Hver uke. Selv om vi bare er to mennesker og det ikke blir så veldig mye gris gjennom uken. Når jeg da har en dag som ikke er helt på topp og mannen min spør om jeg ikke kan hoppe over gulvvasken denne uken, er dette noe som går imot alt jeg ønsker å være. Jeg skal være perfekt! Huset skal lukte vask på fredags ettermiddag. Sånn skal det være! Dette er bare en liten eksempel, dere kommer sikkert på mye mer fra hverdagen deres. Ønsker dere å være perfekt?

Dere er perfekt! Jeg har skrevet et innlegg før med tittelen : Godt nok. Innlegget handlet mye om nettopp dette at vi føler vi ikke er godt nok. Vi møter så mye på sosiale medier som får oss til å føle oss utilstrekkelig. Toppturer, villmarksturer, tøffe treningsøkter, pene og alltid ryddige hus, bakevarer, kreativitet; mye som du skulle ønske å gjøre, men ikke klarer. Dette sliter på oss og gjør at vi kanskje ikke åpner facebook lenger eller sletter snap chat fra telefonen vår. Så skrev jeg at vi må huske at vi er godt nok. En tur til postkassen kan være like utfordrende for deg som en topptur for naboen din. At du har klart en tur rundt vannet i parken kan bety en stor seier for deg! Men jeg har tenkt mye på dette med godt nok. Jeg liker det ikke! Det er ikke der jeg synes vi skal være. Jeg synes jeg kan si at jeg er perfekt! Akkurat som jeg er! Ikke mer eller mindre! Du er perfekt! Akkurat som du er!

I helgen har jeg vært på kurs. Jeg er frisklivsagent i Norsk Revmatikerforbundet. Det vil si at jeg at jeg har blitt opplært til å avholde mestringskurset Sykt Aktiv som bidrar til å leve et friskfokusert liv med trening som medisin. Sykt Aktiv er rettet på aldergruppen 25 til 55 år. Nettopp denne gruppen med muskel og skjelettplager som har manglet et tilbud i mange år. Jeg lever et friskfokusert liv med trening som medisin. Helgen var til inspirasjon, møte erfarne og nye frisklivsagenter, lære nytt og fylt med gode aktiviteter. Herlig å møte andre som deler fokus, andre som har kjent på kroppen at vår aktivitet, vårt aktive liv, gir oss så mye mestring i hverdagen. God påfyll! Også her er forskjellene store. Det jeg klarer, er ikke det samme som du klarer. Men det du klarer er bra! Du prøver, har fokus på mestring, fokus på din aktivitet, ditt friskfokuserte liv. Det betyr en ting: Du er perfekt! <3

35 dager til Helse Camp!

#helse #mallemey #blogg #godtnok #hverdag #trening #syktaktiv #frisklivsagent #norskrevmatikerforbund #nrf #etbedrelivmednrf #mestring #friskfokusert #revmatiker #perfekt #kroniker 

10 kommentarer
    1. Ja det er dessverre et stort problem for mange med kroniske sykdommer…Vi har som oftest vært “flinke piker” i alt for lang tid…Jeg lærte og roen ned på et behandlingsopplegg jeg var for noen år siden..Lærte og overs rot og møkk..Gi litt mer “faen” Det ER bra nok, og ja..Vi ER perfekte..akkurat som vi ER! Flott innlegg…Ha en god dag!

    2. Jeg lever også et friskfokusertliv 🙂 Og det er herlig!
      Trening er medisin <3 Og det er så godt når man finner ut akkurat det - for det er en kamp å komme dit.
      Ja dette med å være perfekt har jeg hatt til de siste 10 åra. Da slapp jeg taket. Det var en stor omveltning - men den måtte til. Så ble hverdagen en helt annen. Jeg tok på fjellskoa istedet for å henge ut alle teppa og vaske hus 🙂
      Etdiktomdagen.blogg.no

    3. Kjenner meg så godt igjen her og synes du skriver veldig fint<3 Sjelden man detter over en slik forståelse for sykdom! Hilsen Kroniker.

    4. Jeg kan ikke overse rot og møkk, og det av den ekle grunn at jeg er så mye hjemme, jeg får ikke til å slappe av i et kaos. Men det er ikke for å behage andre enn meg selv. Sånn er jeg bare skrudd sammen. Vi har også kjæledyr som røyter, og drar inn litt rusk. Tar heller litt hver dag så jeg får beveget meg og holdt det på G, før det blir snakk om skippertak. Vi er alle forskjellige 🙂
      Topptur, trening, reise vekk, sosialt samvær ute, alt dette er fjernt for meg. Det skjer, men ikke ofte, og jeg driter i det, for jeg får ikke gjort noe med det likevel.

    5. Anonym: kjempesmart å prioritere fjellsko istedenfor husvask! Du har skjønt det! Og at det tar lang tid før man får til å leve et friskfokusert liv med trening som medisin, kan jeg være helt enig i! Det er en kamp, men det er verdt det! Ha en fin dag! -:)

    6. Veronica Rona Thomassen: Høres ut som du har den rette innstillingen! Ja, ta litt og litt er vel det smarteste, og litt trim! Ha en fortsatt fin dag!

    7. Takk for et flott innlegg.Jeg skulle ønske jeg kunne tenke at jeg er perfekt som jeg er,men dessverre så nytter det ikke.Jeg klarer ikke å godta eller respektere at jeg har kroniske sykdommer.Jeg vil veldig mye og ønsker veldig mye men når jeg begynner å prøve på det så skjærer det seg.Jeg er så sliten psykisk og jeg sliter med indre psykisk stress,blir så fort sliten av alt.Og plutselig så er det andre ting som kommer opp når det gjelder helsa og setter en stopper for veldig mye.Jeg maser på legen min.Jeg vil så gjerne ned i vekt men jeg klarer ikke å snu ting,hodet mitt vil ikke være med,jeg har vel ikke den sterke viljen lenger og ut av alt dette + mye mer så går det ikke,jeg trenger å ha noen å snakke med,men det er også veldig vanskelig å komme inn til.Men jeg gir meg ikke,en dag skal jeg klare dette.Men dessverre så klarer jeg ikke å si til meg selv:Du er perfekt som du er.

    8. Britt: Du har mye å slite med, Britt! Jeg synes du er tøff som sier at du ikke gir deg, som sier at en dag skal du klare dette! Fortsette å prøve, sette deg små mål, en dag av gangen. Jeg heier på deg! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg