Jeg er Tarzan. Vil du være Jane?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

`Jeg er en fighter`. Det er en del av mitt selvbilde. Vårt selvbilde og vår selvfølelse er viktig i sykdomsopplevelsen vår. Å bli syk, å få en kronisk sykdom, er tøff. Det er en kamp som starter. Du må kjempe mot smerter, kjempe mot følelser, kjempe mot omverden og kjempe mot deg selv. Mye i livet ditt endrer seg, kroppen din endrer seg. Men du kan oppleve kampen som verdifullt. En kamp du kommer styrket ut.

Ja, jeg kan være som Tarzan! Jeg synes jeg er tøff, jeg er stolt over at jeg er kommet der jeg er i dag. Jeg kan ha mange gode dager. De dager slenger jeg meg i tretoppene. Jeg slenger meg fra tre til tre og veien går lett!  De dager varmer kroppen min, der jeg er høy i luften og nesten når skyene!  De dager nyter jeg litt ekstra! Men jeg har også dager der jeg må ta turen nede ved buskene. Dagene der jeg kjenner kulden fra bakken kryper opp langs leggene. Disse dager er vondt, men allikevel lettere å komme gjennom fordi jeg kjenner fremdeles varmen fra min siste tur i toppene. Og jeg er glad for å se at jeg ikke er alene. Når jeg snakker med andre som har det litt som meg, kan jeg høre om deres siste tur i tretoppene. Vi kan være litt sammen der. Dagene nede ved bakken er det også flere som har. Flere som må smyge seg rundt buskene. Ofte ønsker vi å være alene på disse dager, men noen ganger hjelper det å være sammen og få en hjelpende hånd for å komme seg et lite stykke opp mot tretoppene.

Det er selvfølelse vi trenger. Kroppen vår har endret seg underveis, kroppen vår er ikke den samme lenger som den friske kroppen.  Når vi får til noe og vi får skryt for det, kan vi få selvtillit av det. Det trenger vi også. Men vår selvfølelse er grunnlaget. Vi trenger å synes godt om oss selv uansett om vi presterer eller ikke. Vi trenger å ha omsorg for oss selv. Om du hadde en god venn som hadde en kronisk sykdom, en god venn som hadde mange plager og som var usikker på fremtiden. Hva ville du ha følt for denne vennen? Omsorg! Du ville komme med god ord, hjelp og masse omsorg! Denne holdningen skal du ha for deg selv. Omsorg for deg, omsorg for kroppen din, omsorg for hverdagen din. Fordi du fortjener det! <3

Har du vært inne på facebooksiden min? Her deler jeg nye innlegg og du kan komme i kontakt med meg. Siden heter Mallemey. Lik siden og få varsel om nye innlegg, du også! På Instagram kontoen min deler jeg  flere  bilder som dere ser her i bloggen. Jeg liker å ta bilder av naturen og hundene mine. Alt som er fint. Kontoen heter malle.mey  Ha en riktig fin dag! <3

45 dager til Helse Camp!

#mallemey #kroniker #revmatiker #helse #hverdag #mestring #selvfølelse #selvtillit #smerter #kamp #kjempe #sammen #omsorg #helseministeriegetliv 

3 kommentarer
    1. Ja det går opp å ned..helt klart..og jeg er som du skriver…liker å være alene når jeg har det som verst…vil ikke være til bry, vil ikke syte og klage til alle…men det jeg kanskje hadde trengt, var å komme meg ut blant folk…Ha en god søndagskveld!

    2. Hverdagsaktiv: Tusen takk! Setter veldig stor pris på at du sier det. :-). Utrolig bra og viktig blogg som dere har også! Har delt noen av innleggene på facebooksiden min. Håper flere gjør som meg og følg dere! Ha en fin kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg