Hva bør jeg spise?

Vi kan lese mye på nett om hva vi bør spise og hva ikke. Her om dagen kom det ut en artikkel som belyste forskning rundt det som ble kallet for den beste dietten ved fibromyalgi. Spennende forskning og absolutt noe vi bør lese. Men jeg blir ofte litt skeptisk til disse dietter. Jeg er så redd for at det kan gi falske forhåpninger og at det får deg til å kutte ut matvarer som inneholder viktige næringsstoffer. Rådene som gis i forhold til mat og fibromyalgi er mye av de samme rådene som gis til alle med revmatiske diagnoser og muskel og skjelettplager. Vi skal spise mat som er betennelsesdempende og vi skal unngå mat som er betennelsesfremmende. Mange pasienter med fibromyalgi har en irritabel tarm, noe som også kan oppstå ved medisinbruk til mange revmatikere. I forhold til  irritabel tarm kan du lese om en diett som heter FODMAP; noe som anbefaler visse matvarer og advarer mot bruken av andre matvarer. For noen fungerer dette bra, mens noen ikke har utbytte av det. Det samme gjelder  lavkarbo diett; jeg vet om flere med fibromyalgi som har god effekt av dette, mens andre ikke har det.

Hva bør vi huske i forhold til kosthold? Først og fremst må vi huske at kosten er en stor del av hverdagen vår. Kosten er med på å skape trivsel og kan ha en positiv innvirkning på livskvaliteten vår. Når man har revmatiske plager er det viktig med en stabil kroppsvekt; det er ikke bra for våre muskler og ledd å være for tung, men vi skal ikke være for lett heller. Den gyldne middelveien! 🙂 Det er bra å følge med på utviklingen, forskning, lese om dietter, få råd fra andre. Men husk at vi er forskjellig! Det som fungere for meg, trenger ikke å være bra for deg! Ikke slutt å spise tomater fordi det fungerer så bra for naboen! Når du kutter ut flere matvarer, kan du ende opp med å ta bort viktige næringsstoffer som kroppen din trenger. Er du usikker? Snakk med fastlegen din!

Hva bør vi spise da? Jeg synes informasjonen som Norsk Revmatikerforbundet har ute på sine nettsider er veldig bra. Der finner du helsedirektoratet sine generelle kostholdsråd; fornuftig kosthold for alle. Her kan du lese om et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og magre kjøttprodukter. I tillegg finner du viktig informasjon om næringsstoffene vi trenger. Næringsstoffene som gir oss energi, som proteiner, karbohydrater og fett. Du kan lese om omega-3, vitaminer og mineraler. Kjempeviktig! I tillegg finner du informasjon om middelhavskost; kosten som innbefatter alt som helsedirektoratet anbefaler! Så gå inn på www.revmatiker.no eller bruk linken til venstre her på siden. Klikk deg inn på du og diagnosen din – kosthold. Der kan du lese anbefalinger, finne frem til hva som kan være riktig for deg. Prøv deg frem! Finn frem til det som blir riktig for deg og din kropp; dine plager, din mage, din tarm.

Husk at maten vår skal være trivsel. Trivsel er noe vi trenger i en hverdag med kroniske plager!

#mallemey #helse #hverdag #diett #maten #næring #vekt #helseministeriegetliv #fibromyalgi #revmatiker #nrf #norskrevmatikerforbund #etbedrelivmednrf #mestring #spise #trivsel

6 kommentarer
    1. Fastleger vet ikke mer om kosthold enn det som er offentlige kostholdsråd, noe vi nå vet er altfor dårlig. Jeg snakket med min lege for mange år siden om kosthold og han innrømmet at de ikke lærte stort om dette på medisin-studiet. Som revmatiker ser jeg at flere og flere bruker lavkarbo. Det har også endret mitt liv.

    2. Ja jeg mener også at man skal leve…så om man koser seg med noe mat….så skal man det…men kanskje i mindre doser…om man reagerer på det…Jeg merker det når jeg spiser mye godis…men jeg må bare kose meg litt også…sånn er det bare…hihihih

    3. Sissel: Ja, jeg kan tenke meg at mange fastleger ikke vet nok om kosthold. Men de kan avdekke problemer ved blodprøver og henvise deg videre om nødvendig. De bør i hvert fall kunne gi deg råd. Jeg har også lært en del om kosthold på rehabilitering og mestringsopphold. Så bra at du har god effekt av lavkarbo! Det er mange som har det. Ønsker deg en fin kveld!

    4. Toini: Du har så rett, så rett! Vi MÅ kose oss! Men jeg merker også når jeg får mye sukker i meg at kroppen ikke fungerer så bra som den skal; verken magen eller leddene. Men av og til må vi bare tåle det! 🙂 Ha en fin kveld!

    5. Jeg har ofte tenkt på placebo og noceblo effekten i forhold til alle disse diettene. Når man tror at man blir bedre av disse diettene så kan enn kanskje lure seg selv på samme måte som kanskje tror at man blir dårligere av noe. Jeg klarer ikke å se noen sammenheng med det jeg spiser og betennelsene selv de ganger jeg skeier ut med usunn mat. Selvfølgelig vis jeg bestandig spiste mye usunt tror jeg nok det ville påvirke helsen min. Og jeg tror at et kosthold med mye fiskeoljer og antioksidanter har en positiv virkning på revmatisme, men på kortsiktig ser jeg ingen endring på min egen kropp.

    6. anne: Det høres ut som du har en fornuftig innstilling til kostholdet ditt, Anne-Lise! Og at det har noe å si hva vi har tro på, det mener jeg også! Ingenting feil med det heller, så lenge det fungerer! Fortsett som du gjør; spis sundt med viktige næringsstoffer og kos deg når du føler for det. 🙂 Takk for et flott innspill! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg