Deilig sommer?

Vi har lett for å tenke på hvor herlig vi har det nå som det er sommer og sol. Det er bare å nyte! Men sånn er det ikke for alle… På nettavisen.no leste jeg en artikkel om sommerdepresjon. Det er mange blant oss som ikke liker sommeren noe særlig. Ikke alle synes det er greit å si det høyt , fordi det er vanskelig. Jeg er en av mange som liker å dele bilder av det jeg opplever , spesielt på sommeren. Fjellturer, båtturer, sol , varme; alt skal deles, alt skal ut. Jeg har ikke tenkt på de som ikke har det så bra som meg på sommeren.

Hva kan være årsaken til sommerdepresjon? En faktor kan være at det er biologisk; det er noe i kroppen vår som er årsaken. Men mange andre faktorer kan også spille en rolle til at vi opplever sommeren som vanskelig. Økonomien kan spille en rolle. Når man har begrenset med midler, liten trygd til inntekt og ingen feriepenger, kan ikke du feire ferien som de rundt deg. Det kan være vondt. Sommeren er ofte varm. Selv om varme kan gi lindring til såre muskler og ledd, tåler ikke alle varmen like bra. Der mange roper hurra for en værmelding som lover mange varme dager, er det også veldig mange som gruer seg og ønsker å få overstått denne varmen fortest mulig. Så er det noe med rutinene våres. Vi mennesker er vanedyr og liker å ha faste rutiner. Når det da blir sommer, ferie og alt som følger med, kommer vi ut av våre rutiner. Ikke så enkelt!

Jeg er glad i sommeren, har ikke disse plager. Men jeg er veldig glad for artikkelen jeg leste om sommerdepresjon. Jeg synes det er viktig å vite om og tenke på de som har det på en annen måte som jeg. Når jeg vet litt mer om det kan jeg forstå bedre og ta hensyn . Når vi mennesker tar hensyn og er snill med hverandre, kan vi få det litt bedre , alle sammen…..

#mallemey #depresjon #hverdag. #mestring #helseministeriegetliv #sommer #sammen #kroniker #helse #varme #omtanke

2 kommentarer
    1. Kjenner meg igjen i det du skriver om sommerdepresjon. I år har jeg virkelig merket den, særlig de siste ukene før jeg dro på ferie.
      Vanligvis er det våren som er den verste tiden både for smerter og tunge tanker, men i år var det sommeren som slo meg ut

    2. Magnhild: Det er vondt å høre! Jeg håper det er litt trøst i å lese at du ikke er alene om å ha en sommerdepresjon. Håper du har det litt bedre nå og at du får en fin høst. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg