Forbilder

Vi påvirkes av vår omgivelse. Våre smerter påvirkes av vår omgivelse. Dette er viktig å huske. Men vi må også huske at vi påvirker de som er rundt oss, de vi omgåes med, de vi snakker med. Vi er forbilder for andre. Da er det viktig å tenke over hvordan vi fremstår, hvordan vi takler våre plager og hvordan vi mestrer. Til det siste innlegget her i bloggen fikk jeg en viktig tilbakemelding fra Mette, som skriver den flotte bloggen Etdiktomdagen.blogg.no. Hun har sine plager, klarer å være delvis i arbeid, men får ofte tilbakemeldinger fra andre som har noen av de samme plager som henne at hun må være ufør for å klare å mestre sin hverdag. Hun har stor glede av å være i arbeid og dette viser igjen hvor ulike vi mennesker er. Det finnes ingen fasit på mestring av vår hverdag. Det er forskjellig for alle. Klarer du å være i arbeid heltid eller deltid, har jeg tro på at dette kan bidra til økt mestringsfølelse og en bedre hverdag. Men dette er ulikt for alle, vi må prøve oss frem og bruke tid på hvordan vi kan mestre hverdagen vår på best mulig måte.

Så vi er forbilder for hverandre. For meg er det viktig å vise dere at man kan mestre sine plager , ha et fint og meningsfylt liv og være seg selv. Du har en sykdom, du er ikke sykdommen din! Samtidig ønsker jeg å få frem at det ikke er like enkelt heller. Det er alvorlig å ha kroniske plager, det er en heltids jobb og skal ikke undervurderes! Jeg kan skrive at jeg har det bra nå, føler at jeg kan leve med mine plager, men jeg har også dager hvor jeg tenker noe helt annet! Heldigvis er det ikke så mange av dem! 🙂 Vi som er likepersoner i NRF er også viktig forbilder. Vi skal lytte, gi råd og hjelpe andre der vi kan. Her om dagen kunne vi lese vi om Jan Halvard Relbe-Moe, som skriver bloggen mittlivmedas.blogg.no. Han var blant de 50 mest aktive likepersoner i 2017. Kjempeflott! Vi trenger flotte folk! Vi trenger forbilder!

Til slutt vil jeg fortelle dere om to ergoterapeuter fra Fjell som skriver bloggen hverdagsaktiv.blogg.no. De skriver og har mye kunnskaper om trening og rehabilitering. I innlegget `hvorfor jeg trener` forteller Willy om å finne balansen mellom intensiv trening og aktivitetsnivå. Klarer du å finne din balanse? Det er ikke enkelt! Det krever sitt å mestre sin hverdag, få tid til trening, aktivitet, de som er rundt deg, dine gjøremål og ikke minst; tid til deg selv! Alt handler om balansen! Ta deg tid til å finne din balanse <3

#mallemey #helse #hverdag #trening #Etdiktomdagen #mittlivmedas #hverdagsaktiv #mestring #nrf #norskrevmatikerforbund #balanse #treningsommedisin #helseministeriegetliv #etbedrelivmednrf #likeperson

2 kommentarer
    1. Ja det er viktig å finne balanse og få mestringsfølelse…Jeg merket at den forsvant da jeg hele tiden prøvde og prøvde å være i jobb..men misslykkes gang på gang..DA var det bedre og bli ufør og prøve å bygge opp en ny hverdag, som jeg KAN mestre…som jeg selv kan lage timeplan på…alt etter form og kropp…Men veien dit, var ikke god..Man prøver og prøver og får det ikke til…det man aller helst vil!! Men alltid godt å ha forbilder, selv om de igjen har andre liv igjen..og vi er alle forskjellige…Viktig å ikke glemme! Ha en god ny dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg