Jeg samler styrke!

En sterk kropp er bedre til å takle utfordringer og alderdom. Dette er ikke noe som bare blir sagt, ikke noe som  kanskje er sant. Nei! Her er det ingen tvil; det er sant! Og det er viktig å huske! Vi slipper ikke unna; vi blir eldre, alle sammen. Når vi blir eldre, svinner våre muskler, kroppen blir svakere. Vi tåler mindre og er dårlig rustet mot det som må komme.  Men vi kan gjøre noe for å forebygge, for å  stoppe denne vonde trenden kroppen vår har satt i gang. Vi må trene…. Da er vi der igjen; trening er livsviktig for oss. For oss alle; kroniker eller ikke, smerter eller ikke. Vi må trene styrke, helst to ganger i uken. For å pleie våre muskler. Vi må trene kondisjon, helst tre ganger i uken. For å pleie hjertet og hele systemet vårt. Det høres mye ut. Det er mye. Men husk det jeg har skrevet før; trening kan være så mye! For meg er en fjelltur god styrketrening, å gå opp i motbakke i tempo er god kondisjonstrening. Dette er små eksempler; mye kan gjøres. På mange måter! I tillegg må du like det, motivasjonsfaktoren på plass. Og varier! Gjør mye forskjellig! Da blir du ikke lei, men bare ekstra motivert!

Dette bildet bruker jeg her med godkjenning av min far. Han er snart 86 år, har sine plager, men klarer seg utrolig godt! Han er på besøk i Norge nå, men bor ellers i Nederland. Han har alltid levd et aktiv liv. Sammen med min mor har han gått lange turer, syklet mange mil, spilt fotball og senere spilt  sport for seniorer. Han har lagt mange timer som frivillig på fotballklubben, møter fremdeles hver lørdag for å heie på `guttene sine`. I de senere årene har han fått hjerteproblemer, men han takler det. Kroppen takler det. Fordi han har en sterk kropp. Han tar fremdeles sykkelen når han skal til byen en tur, reiser til Norge og er en spræk 85 åring! Jeg trenger  også en sterk kropp!

Min mor har også alltid vært aktiv. I tillegg til sykling og lange turer var hun på bassengtrening og var frivillig på et eldresenter. Min mor levde med en kreftdiagnose i mange år. Men hun taklet det. Kroppen taklet det. Fordi hun hadde bygd opp styrke. Men hun hadde en annen viktig faktor: hun var alltid positiv! Hun tok hver utfordring på strak arm, tok opp kampen med et smil. Der har du styrke! Den styrken trenger jeg! Den styrken trenger vi alle sammen! Å være positiv, bevare humøret, se muligheter istedenfor problemer, gjør noe med oss. Det gir oss styrke! Min mor er ikke blant oss lenger, men jeg smiler fortsatt når jeg tenker på henne. Jeg vil bli som henne når jeg blir stor!

#kroniker #hverdag #helse #trening #mallemey #styrke #kroniker #styrketrening #smil #positiv #treningsommedisin #helseministeriegetliv #tur #eldre #muskler

 

 

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg