Husker du?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Har du stått i en butikk og plutselig ikke husket koden til kortet du har brukt 1000 ganger før? Har du truffet noen som snakker i vei, men du husker ikke hvem det er? Pinlige situasjoner kaller jeg det! Det er beskrevet at pasienter med fibromyalgi kan ha konsentrasjonsvansker og hukommelsesproblemer. Mange kaller dette for “fibrotåken” . En dame jeg kjenner og som har fibromyalgi sliter ofte med å finne de rette ord; også noe som passer til diagnosen.  Noe som er mer vanlig for oss som har fibromyalgi. Men jeg kjenner også mange som ikke har fibromyalgi  men allikevel sliter med dårlig hukommelse og konsentrasjonsvansker. Dette er da tydeligvis noe mange sliter med, diagnose eller ikke. Hvorfor er det sånn og hva kan man gjøre?

Hva som utløser dette i kroppen vår, har mange forklaringer. Jeg vil gå mer inn på hva i livet vårt, i hverdagen vår, som er med på å påvirke vår hukommelse og vår konsentrasjonsevne. Jeg merker veldig ofte at når jeg stresser, husker jeg dårlig. I mai, da jeg var  som gruppeleder i Spania, hadde jeg mye å styre med. Mye som skulle gjøres, mye som skulle ordnes, mye som skulle holdes rede på. Det blir det litt stress av…. Så da jeg skulle ta ut noen euro med kortet som jeg har brukt mange ganger før, husket jeg ikke koden! Det var helt borte! Måtte ringe hjem for å få tak i koden igjen. Pinlig! Dette skjedde faktisk en gang til da jeg skulle betale med kort i en taxi. Da endte det med at jeg måtte betale med kontanter. For meg er det sånn at hvor mer jeg prøver å tenke på koden i disse situasjoner, hvor mer rot blir det! Jeg blir helt på styr! Så stress er en faktor som er med på å forverre dårlig hukommelse og konsentrasjonsvansker. Noe annet er dårlig søvn. Etter en dårlig natt med mange  timer som man har ligget våken, er det ingenting som blir enklere….

Hva kan man gjøre? NRF Fibromyalgi delte denne uken en artikkel på sin facebookside om trening og hukommelse. Der blir det skrevet at vi forbedrer vår hukommelse om vi trener to ganger i uken eller mer. Les artikkelen for å få vite mer. Dette bekrefter igjen det jeg bruker å si: Trening er medisin!  Men vi kan også trene på å være mer i nået. Vi kaller det mindfullness;  Ikke tenk så mye tilbake, ikke tenk så mye fremover. Du er her, nå, livet leves nå! <3 En enkel øvelse du kan gjøre er dette: Når du står og pusser tenner på badet, flytt din oppmerksomhet til hva du gjør. Kjenn tannbørsten, kjenn på hvordan du står, foten din i gulvet, hånden din rundt tannbørsten. Tenk på det, bare det, ingenting annet. En god øvelse, som kan utføres i mange andre situasjoner. Dette er øvelser som er bra for oss og våre hjerner. Også hjernetrim som kryssord, Wordfeud, lære noe nytt (f.e. et nytt språk), mye vi kan gjøre for å huske bedre. Noe du vil prøve? Jeg skal! Jeg trenger det! Men det viktigste for meg er dette: stress ned! Ta en ting i gangen.  Da går alt så mye bedre!

#mallemey #stress #hverdag #aktivitet #trening #treningsommedisin #norskrevmatikerforbund #fibromyalgi #etbedrelivmednrf #helseministeriegetliv #mindfulness #fibrotåke #kroniker #revmatiker #fibroliv #helse

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg