Kunsten å leve

Drømmer du? Store drømmer, små drømmer; drømmer må vi ha! Bildet ovenfor er ikke meg, men et illustrasjonsbilde. Bildet passer veldig bra;  å kunne sitte sånn, nyte utsikten, nyte stillheten og nyte naturen er blant drømmene mine! Drømmer som går i oppfyllelse, drømmer vi når, drømmer som er litt lenger bort, er viktig å ha…. Med stor fornøyelse har jeg fulgt tv serien  ” Samuel og bestefar “. Den handlet om både små og store drømmer, kjærlighet for sine nærmeste og å leve livet. Jeg synes det var et viktig program. Det er så viktig å ta vare på seg selv, sine drømmer og å  minne seg selv på at vi må leve livet mens vi har muligheten.

Er det også sånn for oss som er kronisk syk?  Selvfølgelig! Når jeg snakker om fibromyalgi, synes jeg det er viktig å si at vi må huske på at vi HAR  fibromyalgi, vi  ER ikke fibromyalgi. Det gjelder for andre sykdommer også. Måten vi lever livet på, er avhengig av hvordan vi tenker. Vi kan ikke tenke oss frisk, men vi kan tenke oss sterke og verdige. Og spesielt når man har kroniske plager, er det viktig å ha drømmer. Små drømmer og store drømmer. En av mine drømmer er å kunne bety noe for andre i samme situasjon som meg. Det føler jeg at jeg har oppnådd og vil oppnå flere ganger i fremtiden. Det varmer hjertet mitt. <3 En stor drøm er å skrive en bok en gang i fremtiden. Hvem vet? Jeg drømmer om en fin fjelltur i fint vær med min mann og mine hunder. Det må jeg få til i sommer!

Hvordan snakker du til deg selv? Bruk litt tid på å tenke på den indre samtalen. Ofte er vi ikke så snill med oss selv. Når vi er litt ekstra sliten og ikke får til hva vi ønsket å gjøre eller hva vi drømte om, tenker vi ofte dårlig om oss selv. Er vi rettferdig da? Nei! Vi må lære  å være litt mer snill med oss selv. Det hjelper å tenke på hva du ville ha sagt til en venn i denne situasjonen. Da hadde du kommet med oppmuntrende ord og fokusert på det positive. Sånn må du omgås deg selv også! Husk også å prioritere deg selv og dine drømmer. Når du har en god dag er det veldig lett å gå i gang med alt du ikke har fått gjort da du var så dårlig. Så klart er det viktig å få det gjort, men det er helt klart like viktig å gjøre noe som er bra for deg, noe du drømmer om. Kanskje du skal huset la være huset og ta deg en bytur med en venninne? Kanskje bestemor har lyst å passe på lillemor og du skal ta deg en svømmetur? Mange eksempler på små og store drømmer, ting du har LYST å gjøre, ikke noe du BØR gjøre. Alt uten å få dårlig samvittighet. Fordi du er viktig! Du og dine drømmer. Det er kunsten å leve!

#mallemey #fibromyalgi #kunstenåleve #samelogbestefar #etbedrelivmednrf #drømmer #hverdag #drømmer #energigiverne #indresamtale #revmatiker #kroniker

4 kommentarer
    1. Dreams are made to come true, også for oss kronikere. Så bra at du skriver dette så flott, Marleen. Og den boka, den skal du bare begynne på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg