Tillpasse din trening!

Kan det hende du burde slutte med øvelsene du gjør? NRF of NRF Fibromyalgi delte denne uken et innlegg på facebook fra  fysioterapeuten.no. Mange misoppfattet overskriften og syntes dette var litt vanskelig å forstå. Derfor skal jeg prøve å forklare litt. Fra mitt ståsted. Jeg må bare gjenta at jeg ikke er ekspert som fysioterapeuten og legen, men jeg er ekspert på min kropp og min helse. Det vil jeg dele med dere. 🙂

I artikkelen handler det om pasienter som får øvelser til rehabilitering og gjør disse lenge. Til slutt er de ikke lengre klar over hvorfor de gjør øvelsen, de tør ikke å utvide disse øvelser heller. Da kan effekten bli borte.

Det blir også nevnt nettopp denne øvelsen jeg gjør på bildet. Det skrives at dette er en øvelse som blir brukt mye, men muligens ikke virker for mange. Jeg har gjort øvelser og trent selv helt siden jeg ble syk. De første øvelser fikk jeg da jeg var på rehabilitering på Valnesfjord Helsesportsenteret.  Øvelser som var tilpasset meg og min helse akkurat da. Dette er viktig å få med seg! Det var øvelser som var bra for meg da. Men jeg har utviklet meg, helsen min har utviklet seg. Jeg har ikke akkurat de samme plager nå  som jeg hadde da. Derfor har jeg fått nye øvelser etter hvert, tatt bort noe som ikke fungerte  for meg. Jeg har vært på fysikalsk medisinsk poliklinikk i Bodø. Da hadde jeg mye plager med hoftene mine. Fikk øvelser for det. De tar jeg frem når jeg har perioder jeg sliter med hoftene mine. Jeg har vært på flere opphold på Reuma Sol senteret. Har fått øvelser for å styrke ryggen. Har fått øvelser for å trene opp brystkassen. Alt dette gjør at jeg har et stort utvalg med øvelser. Jeg trener det jeg har behov for.

Vi er inne på noe her; du må vite hva øvelsene dine er bra for! Jeg er instruktør på bassengtrening og av og til på sykt aktiv trening i sal. Der passer jeg på å fortelle hva vi gjør og hvilke muskler og ledd øvelsene vi gjør, er bra for. Sliter du med ryggen? Da er det viktig å trene opp muskler på både rygg og magen. Har du et kne som er vondt? Da må du passe på å styrke både lår og legg. Noe jeg trener på hele tiden er balanse. Fysioterapeuten min sier at balansen er særlig viktig for oss som sliter med muskel og skjelettplager. Så øvelsen på bildet litt lenger opp i innlegget har jeg gjort lenge og jeg vil fortsette med den. Jeg synes den  øker balansen min, samtidig som den styrker muskler i lår, legg og hofter.  Synes du det er vanskelig å vite hva som er bra for deg? Fysioterapeuten er en viktig samarbeidsparter for deg! Har du ikke fysioterapi? Snakk med fastlegen din og finn ut hva som er veien videre for deg. Kanskje du skal begynne hos en fysioterapeut, kanskje du trenger et rehabiliteringsopphold eller mestringsopphold. Finn ut hva som er bra for deg! Det er din kropp, din helse! Du er eksperten! 

Konseptet ” Kom i Form ” fra NRF har mange gode øvelser du kan gjøre selv. Øvelsene blir godt forklart og du får vite hva de er bra for. Ta deg en tur innom her og se om det er noen øvelser som kan passe deg. Mer informasjon om “Kom i Form ” finner du på www.revmatiker.no.

#mallemey #trening #helse #fysioterapi #mestring #helseministeriegetliv #smerter #revmatiker #norskrevmatikerforbundet #etbedrelivmednrf #hverdag #fibromyalgi #ekspert #komiform

4 kommentarer
    1. Informativt og fint innlegg…og jeg er så enig..man skal ikke bare ta øvelser for å føle at man gjøre noe..de må ha en misjon..og gjøres riktig…Ha en god kveld!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg