Jeg trenger…..noe nytt!

Om jeg skal på shopping nå? Neida. Når jeg snakker om energigiverne og utmattelse, snakker jeg mye om våre behov. Det skal jeg skrive litt om i dag. Vi mennesker har både biologiske og psykologiske behov. Våre biologiske behov går ut på søvn, næring, lys, etc. Våre psykologiske behov kan man dele opp i tre grupper. Første er tilhørlighet .Vi trenger å føle at vi hører til. Nettopp dette syntes jeg var så vanskelig da jeg ikke kunne være i arbeid lengre. Jeg savnet mine kolleger, jeg savnet `gjengen`! Det føltes ikke bra, jeg hørte ikke til mer! Nå som jeg er i Revmatikerforbundet, blitt kjent med mange nye mennesker der, har jeg funnet en ny `gjeng`! En ny plass å høre til! Det gjør at jeg føler meg bedre! Det gir meg litt fornyet energi!

Så er det kompetanse. Vi trenger å føle at vi behersker noe, at vi kan noe. Eller lære noe nytt! Det har jeg fått kjent på kroppen på mange måter! Jeg har alltid sagt: jeg kan ikke strikke. Farmor har prøvd og prøvd og gitt opp til slutt. Marleen kan ikke strikke. Men så har jeg hørt og lest mye om strikking de siste årene. Mange fine plagg på nett, mine treningskompiser snakker mye om det, strikking er overalt! Når jeg ble spurt om jeg strikket , hadde jeg svaret klar. Ikke kunne jeg strikke og ikke var det bra for mine vonde fingrene heller. Men da jeg fikk høre flere ganger at strikking var bra trening for mine fingrene og det var mange gode klipp om strikking på Youtube, ville jeg prøve… Jeg klarte det! Nå har jeg strikket flere gensere, fingrene mine er blitt sterkere og jeg er stolt! Jeg har fått ny mestringsfølelse, jeg har fått fornyet energi! Det er et eksempel. Et annet eksempel er dette: Å være med i revmatikerforeningen, å bli sett pris på for det jeg bidrar med, gir meg mye. Det gir meg energi.

Siste i rekken med våre behov er autonomi. Det betyr at vi må kunne bestemme selv. Også veldig viktig. Samtidig er det også veldig viktig å ikke kjenne så mye på samvittigheten våres. Når det kommer noen på døren din og spør om du kan være med på dugnad i borettslaget i morgen og du må si nei, er det lett å føle dårlig samvittighet. Du er redd for hva de nå tenker om deg, hva de sier om deg, du får mange vonde tanker. Prøv å snu på disse tanker! Tenk heller hvor bra det er at du klarer å sette grenser! Du tar hensyn til din helse! Prøv å tenke hva du ville si til din venninne i denne situasjonen. Da hadde du vært positiv! Nå har vi vært innom våre tre behov: Tilhørlighet, kompetanse og autonomi. Når du nå ser på dine dager, hva du gjør, når du prøver å kartlegge hva som gir deg energi og hva som tar din energi, se etter disse behov. Det er viktig at de er der. Når du da legger en plan, en aktivitetsplan, må du passe på at disse 3 behov er med. De gir deg energi! Så lag en plan for dine dager og legg inn aktiviteter som gir deg energi!

Dere som følger med her i bloggen min, har lest at jeg har lært noe nytt i helgen. Jeg har vært på padlekurs! Bildet over er ikke så klart, det er litt synd. Ellers kunne du se at jeg padler her med et stort smil! Jeg har det artig, jeg lærer noe nytt! Nå har det gått noen dager siden jeg kom hjem og kroppen har snart kommet seg igjen. Formen er snart bra igjen etter har vært litt mørbanket på kurs. Da er det bare gode minner igjen og jeg vil padle mer! Dagens tips er dette: gjør noe nytt, gjør noe du liker, gjør noe artig! Få fornyet energi!

Jeg håper du liker å lese bloggen min. Kom gjerne med kommentarer, innspill, del gjerne. Har du vært innom facebooksiden min? Du finner linken øverst på siden her. Siden heter Mallemey, brukernvn @marleenrones .Finn siden og lik den <3 Da blir du oppdatert om nye innlegg på bloggen.

#mallemey #helseministeriegetliv #norskrevmatikerforbund #hverdag #helse #energigiverne #utmattelse #kroniker #revmatisme #fibromyalgi #behov #læring #noenytt #padle 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg