Bevege seg = bra – Bevege seg mer = bedre!

Alt handler om balanse, på mage måter 🙂

Om du har følgt med på bloggen min, lest det jeg har skrevet om trening, kan du ha fått inntrykket at jeg trener masse og er veldig spræk. Det er ikke hele sannheten! Men det er inntrykket jeg ønsker å gi! Overfor deg, overfor meg selv, overfor verden. Fordi jeg liker å fokusere på det som er positiv. Det er viktig for meg. Jeg har gode og dårlige dager. Jeg får beveget meg mer på gode dager. Men jeg har fokus på å bevege meg på mine dårlige dager også. Jeg må. Fordi kroppen trenger å bruke energi for å produsere energi. Så hva kan jeg gjøre på mine dårlige dager ? I nærområdet der jeg bor, har jeg et fint tur terreng. Jeg har en kort løype på ca 20 minutt, som går akkurat rundt hoppbakken. Føler jeg at jeg har litt mer å gi, kan jeg gå opp til `Appelsinhaugen`. Da tar det ca en time før jeg er hjemme igjen. På denne måten kan jeg gå tur uansett formen. På de verste dager går jeg bare helt nederst og er hjemme etter bare 10 minutt. Men jeg går! På sommeren, når kroppen er mer på lag, får jeg utfordret meg selv med litt ordentlige fjellturer. De er litt vondt, men samtidig herlig <3

Bildet er tatt i Spania, tok det bare med for å illustrere  `Appelsinhaugen`

Når det gjelder alt annet jeg gjør, må jeg også tilpasse der! Jeg er veldig glad i bassengtreningen. Der møter jeg opp uansett. Avtaler blir flyttet, kvelden blir satt av til bassenget. Så hva om jeg har en dårlig dag? Jeg møter opp uansett! Men jeg er litt mer forsiktig. Tar hensyn til kroppen. Det har faktisk skjedd mange ganger at formen har blitt bedre under treningen! Veldig trett og sliten når jeg går i bassenget? Bedre når jeg er ferdig! Dette gjelder også for `Sykt Aktiv` treningen jeg deltar på. Jeg møter opp og gjør det  jeg klarer. Ofte mer enn jeg tror! Så tenk deg litt om neste gang du helst vil hoppe over en trening eller en tur fordi formen ikke er der. Gjør litt! Du blir så fornøyd etterpå! Det gir mestringsfølelse!

I går fikk jeg se dokumentaren om ME syke mennesker. En fryktelig diagnose, en fryktelig sykdom! Dette er en av de få diagnoser der man ikke blir anbefalt å trene. Ellers har helsedirektoratet klare anbefalinger. For friske mennesker, men kanskje enda mer for oss som sliter med muskel og skjelettplager. Helsedirektoratet skriver: Voksne bør være i moderat aktivitet minst 150 minutter hver uke. Helsegevinster ved regelmessig fysisk aktivitet er veldokumentert. Det er bra at de skriver fysisk aktivitet! Fordi det kan innbefatte så mye! I tillegg til trening ( for eksempel løping, bassengtrening, dans, etc) har vi hverdagsaktiviteter som hagearbeid, husvask, trappegang og alt annet som reduserer stillesitting. Det må vi har mye av! Fordi stillesitting er gift og bevegelse er medisin! Nå som vi er kommet til våren og snart sommeren , dagene blir lysere, har vi lettere for å røre på oss. Ønsker du å komme deg ut? Legg treningen din ute! Du finner tips om dette på facebooksiden til NRF Fibromyalgi ( du finner linken her på siden under lenker)

I helgen blir det grunnkurs i kajakkpadling. Jeg gleder meg, gruer meg og er veldig spent! Les på mandagen hvordan det gikk 🙂 Har du sett facebooksiden til Mallemey? Linken ligger i toppmeyen. Lik siden og få varsel om nye innlegg. Del gjerne <3

#trening #mallemey #treningsommedisin #helsedirektoratet #muskelogskjelettplager #kroniker #fibromyalgi #fysiskaktivitet #mestring #hverdag #tur #revmatisme #helse

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg