Ensomhet

En av fem nordmenn opplever ensomhet. Et nyhetsinnslag som traff meg denne uken. Det kan være forskjellige grunner til at man opplever ensomhet. En av grunnene kan være at man lever med kroniske smerter. Hvorfor? Det skal jeg forklare. Å leve med kroniske smerter krever mye av oss. Ingen dager er like, vi har gode og dårlige dager. Vi kan få  fatigue; vedvarende utmattelse. Vi føler oss sliten, ofte helt fra vi våkner til vi legger oss. Å leve med utmattelse er tungt, men det finnes teknikker til å takle det litt bedre. Jeg har gått kurs og holder foredrag om akkurat dette. Når vi er sliten nesten hele tiden, innretter vi vår hverdag etter dette. Vi prioriterer. Hva prioriterer vi? Oss selv? Som oftest gjør vi ikke det. Vi får dårlig samvittighet av å prioritere oss selv. 🙁

Når du har litt overskudd, skynder du deg til å vaske huset, leke med ungene, gjør alt du ikke har fått gjort de andre dagene. Kjenner du deg igjen? Jeg gjør det! Når det da kommer inn en melding fra en venninne om du blir med på jentekveld, har du ikke noe igjen å gi. Du melder avbud. Når dette skjer ofte, spør de ikke mer. Du trekker deg mer og mer tilbake. Blir mer og mer alene meg deg selv, dine smerter og din utmattelse. Du blir ensom. Ensomhet kan føre til depresjon, som igjen kan føre til økte smerter. Du kan komme i en vond sirkel. Så hva kan du gjøre? Prioritere deg selv med god samvittighet! Om du får en opptur av en herlig jentekveld, blir du jenta  med godt humør! Det er bra for deg og din omgivelse! Trenger du nye venner? Finn ut om det er et lokallag av NRF i din kommune. Om du da ikke liker disse temakvelder, kanskje det er en trening du kan tenke deg å være med på? Da møter du noen som har litt av de samme plager som deg, samtidig som du får rørt på kroppen din. En vinn-vinn situasjon! Dette er bare et eksempel; finn noe å være med på, kom deg (litt) ut! Vi er ofte veldig negativ overfor oss selv; prøv å gi deg selv råd som du ville gitt til en venninne. Vær snill med deg selv!

Ingen sponsing. Vi har også sett nyhetsinnslag om blogging og sponsing. Jeg vil gjerne gjøre dere oppmerksom på at jeg på ingen måte blir sponset per dags dato. Jeg skriver og deler mye om NRF, har ute linken til revmatiker.no, skriver om ressursgruppen til fibromyalgi og vår facebookgruppe, mange nyttige tips. Men det gjør jeg kun fordi jeg synes der er så mye nyttig til vår hverdag, fordi jeg har så mye glede av det selv, at jeg også vil dele det med dere! Jeg leser mye på revmatikersiden om diagnoser, hverdag, jeg finner treningstips og enkle råd om kosthold. Masse bra! På facebooksiden Fibromyalgi NRF får jeg oppdatert informasjon om min diagnose, forskning og nyheter. Alt dette ønsker jeg å dele med deg! Fordi det er så bra! 

Jeg håper du liker å lese innleggene mine. Del gjerne <3  Følg meg videre 🙂

 Finn facebooksiden min: Mallemey – brukernvn @marleenrones. Lik siden og få varsel om nye innlegg.

 

#mallemey #NRF #revmatikerforbundet #etbedrelivmednrf #helseministeriegetliv #smerter #helse #revmatiker #utmattelse #fatigue #kroniker #hverdag #fibomyalgi

9 kommentarer
    1. Hei!
      FLott innlegg.
      Ja vi må lære oss å sette oss selv i første rekke………prioritere annerledes og satse på at den dårlige samvittigheten forsvinner litt…………
      Det er viktig å komme seg ut – være litt sosial – utfordre seg selv litt om gangen. Ta grep over eget liv.
      Ting som er vanskelig men som man kan få hjelp til 🙂

    2. Takk Marleen😃 Du skriver om viktige ting i en revmatilers liv. I dette er det mye lærdom for våre lesere på Fibromyalgisiden til Revmatikerforbundet på Facebook. Derfor er det en glede å dele bloggen din. 😃❤️

    3. Som alltid – Marleen greier sett ord på det som mange vet og tenker. Vi (jeg) er ikke flink til å sette meg selv først, men takket være i flott lokallags forening i NRF treffer jeg mange trivelige folk 🤗❤️
      Jorunn J

    4. Tusen takk.. du klarer å sette ord på noe som er vanskelig for mange .. kjenner meg så igjen men har ikke små barn..
      Syns du er en god tøff jente som setter ord på dette… syns det er vanskelig.
      Både hos lege også videre…. forklare hva og hvor… Tusen takk for innlegg 😎😘

    5. Monica husum: Tusen takk for fin tilbakemelding! Jeg blir så glad når det treffer det jeg skriver! <3 Og selv om man ikke har småbarn, er det lett å glemme seg selv opp i en travel hverdag ! Så uansett; vær snill med deg selv! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg