Hvorfor gjør det så vondt?

Jeg har fått lov til å være med på et kjempeinteressant foredrag med Audun Stubhaug. Han snakket om smerte og smertefysiologi. Hva er smerte? Smerte er en ubehagelig sensorisk og emosjonell opplevelse som følge av potensiell eller faktisk vev som blir ødelagt. Det er litt rart , dette. Å studere hva smerte egentlig er. Jeg har tro på det. Jeg føler jeg får en viss avstand fra mine smerter, klarer å tenke og se på det på en annen måte. Han snakket også om en viktig sak; vår smerte kan påvirkes. Et fint eksempel er dette – En liten gutt ramler og slår seg i hodet. Han har kjempevondt og blir trøstet av sin mor. Så kommer plutselig sirkuset forbi vinduet deres og gutten blir oppglødd og springer til vinduet. Smertene er glemt. Men det var reelle smerter gutten hadde…. Sånn er det med oss også. Vi påvirkes av vår omgivelse. Våre smerter kan påvirkes av for eksempel helsevesenet, pårørende og mye mer.

Så kom innlegget av Anna Fryxelius. Anna er en av NRF sine dyktige ansatte, men Anna har også opplevd mye smerter i sitt liv. Innlegget hennes handlet om hvordan hun taklet nettopp dette. Dette var interessant og lærerikt for enhver i auditoriet på Rikshospitalet! Hun snakket om at vår smerte er usynlig, det vises verken på meg eller deg hva som foregår inne i kroppen vår. En tankevekker var å høre at smerter avler smerter.Det vil si at når vi har smerter  er det signaler som går gjennom nervebanene våres. Når vi har smerter hver dag, blir disse nervebanene mer åpen, gjennomgangen blir enklere. Da øker våre smerter. Dette betyr at vi må finne verktøy for å takle våre smerter, men også finne verktøy for å minske våre smerter. Det kan være enkle grep vi kan ta. Et godt eksempel er dette: Alt som gjør deg glad er direkte smertelindring! Da kan du for eksempel tenke på dans, musikk, men også sex kan være god smertelindring. Så kan du sette deg et mål: å ha et så frisk liv som mulig!

Så hadde vi stand før seminaret startet. De forskjellige diagnoser hadde hver sin stand. Vi i ressursgruppen for fibromyalgi hadde vår. Vi var likepersoner tilstede, fikk delt informasjon om diagnosen og NRF og vi fikk treffe mange hyggelige mennesker. Så flott! Jeg måtte dessverre forlate seminaret før det var ferdig. Så fikk jeg ikke med meg innlegget om de nye diagnosekriterier ved fibromyalgi. Men alt er tatt opp og vil bli lagt ut på YouTube. Jeg kan se det der. Du kan se det der! Finn Norsk Revmatikerforbund på YouTube, der vil bli lagt ut alt fra seminaret, men det ligger mer ! Der ligger for eksempel  også innleggene fra seminaret om fibromyalgi i oktober 2017. Dette er på engelsk, men veldig spennende!

I morgen er det en ny reise. Da reiser jeg med Rana Revmatikerforening til Reuma Sol i Spania. Så neste innlegget mitt kommer derifra! 🙂

#malle.mey #NRF #norskrevmatikerforbund #helse #fibromyalgi #kroniker #smerter #dialogseminar #rikshospitalet #hverdag #mestring #diagnose

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg