Trening – eller fysisk aktivitet?

Som jeg har skrevet før, har jeg veldig mye tro på trening som medisin. Når jeg holder mine foredrag om fibromyalgi sier jeg at trening er den eneste behandling ved fibromyalgi som garantert virker! Uten bivirkninger! Og det er faktisk sant. Jeg har hentet min informasjon hos både leger og fysioterapeuter. Men her må vi stoppe opp litt; nå må vi begynne å kjenne etter og kjenne hva som er bra for nettopp deg!

Fordi vi er forskjellig. Det som er bra for meg trenger ikke å være bra for deg. Har du vært lite i bevegelse før, må du bygge deg opp. Ikke ta helt av med en gang. Alle får vondt i musklene i starten når man setter i gang med å trene. Men det skal være ufarlige smerter som går over. Og det blir bedre. Men det tar tid.

En av legene jeg har snakket med sa til meg at han hadde sluttet å anbefale trening til sine pasienter. Trening er ofte negativ betinget. Mange vegrer seg fordi det er forbundet med slit, smerter og utmattelse. Han anbefaler fysisk aktivitet. Da går det bedre! Jeg er der, jeg også. Det jeg kaller for min trening er å gå tur, både på truger og på føtter, både i nærmiljø og i fjellet.  Jeg er på bassengtrening, jeg er på saltrening, men gjør jeg mye husarbeid en dag er det trening, det og! Det som er viktig for meg, er å ta det etter dagsformen. Ikke alle dager er like. Minst like viktig er å ha `pausedager`. Kroppen trenger restitusjon for å fungere.

Så uansett hva du kaller det for – trening eller fysisk aktivitet  – rør deg! 🙂

#trening #fibromyalgi #mallemey #fysiskaktivitet #fjellet #norskrevmatikerforbund #NRF #smerter

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg